-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
Ny etta på plattoppen
Samsung passerar Apple i försäljningen av plattor

När skolorna digitaliseras får Apple se sig omkörda.
När det handlar om försäljning av plattor brukar Apples Ipad med all rätt associeras med att vara marknadsledande när det gäller försäljning. Nu visar dock siffror som analysföretaget IDC har tagit fram att får se sig omkörda i den så kallade EMEA-regionen (Europe, Middle East, Africa), i varje fall för det fjärde kvartalet 2020. IDC redovisar en försäljningsökning på 26,4 procent för Samsung vilket innebär att företaget får en marknadsandel på 28,1 procent i regionen. Under samma period sålde Apple tillräckligt många Ipad för att komma upp en marknadsandel på 24,6 procent.
Den största procentuella ökningen stod Lenovo för med en försäljningsökning på 152,8 procent vilket gav företaget tredje plats på listan med en marknadsandel på 18,3 procent. Samtidigt tappade Huawei 20,3 procent och hamnade på fjärde plats med 7,7 procent, medan Microsoft kom på femte plats med 3,2 procent.
En av anledningarna till skiftet sägs vara att när skolor har tvingats snabba upp sin digitalisering i central- och östeuropa, så har många valt att inte investera i Apples Ipad utan valt andra märken i stället. Ser man på marknaden för plattor globalt behåller Apple sin ledning.