Allmänt ner, men små individuella förändringar
Samsung och Apple störst på sjunkande marknad
Mobilmarknaden fortsätter att sjunka och gör det för sjätte kvartalet i rad.
Det är analysföretaget Canalys som går ut med sina siffror
för globala mobilmarknadens andra kvartal, och siffrorna fortsätter att peka
neråt. Jämfört med samma kvartal 2022 gick marknaden ner elva procent, och det
är sjätte kvartalet i rad som kurvan fortsätter att peka neråt.
Däremot var det obefintliga skillnaden individuellt mellan
de olika tillverkarna om man jämför andra kvartalet 2022 och samma kvartal 2023.
Samsung är fortfarande störst med oförändrade 21 procent av marknaden med Apple
på andra plats med oförändrade 17 procent. Xiaomi ligger kvar på tredje plats
men ökade från 13 till 14 procent, Oppo fortfarande fyra med oförändrade 10 procent,
och Vivo ökade från 8 till 9 procent. Samtliga övriga tillverkade räknas som en
grupp, och där sjönk andelen från 31 till 29 procent.
Tecken på förbättring
Det finns dock tecken på positiv förändring säger Le Xuan
Chiew, analytiker på Canalys, i ett åpressmeddelande. ”Smartphone-marknaden visar
tidiga signaler om återhämtning efter sex kvartal i rad med nedgång sedan 2022.
Lagren av smartphones har börjat tömmas i takt med att leverantörerna
prioriterat att minska lagren av gamla modeller för att göra plats för nya
lanseringar. På ett fåtal nyckelmarknader noterade Canalys växande
investeringar och riktade marknadsföringskampanjer för att stimulera
konsumenternas efterfrågan på nya lanseringar.”