-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
-
PLUS
De bästa nyheterna till Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så får du nytta av dem
-
PLUS
Många stoppklossar på väg mot bättre wifi
Färska siffror
Samsung och Apple minskar på mobiler

För första gången på fyra år minskar Samsungs marknadsandel på smarta telefoner. Även Apples andel minskar under första kvartalet.
Analysfirman Strategy Analytics senaste siffror visar att Samsung för första gången på fyra år tappar marknadsandelar på marknaden för smarta telefoner. Samsung skeppade 89,0 miljoner enheter och hade därmed en global marknadsandel på 31,2 procent, en minskning från 32,4 procent jämfört med första kvartalet 2013. Utvecklingen var även negativ för Apple, med 43,7 miljoner skeppade enheter och en marknadsandel på 15,3 procent, vilket kan jämföras med 17,5 procent för ett år sedan. Tillsammans stod därmed Samsung och Apple för 47 procent av totala antalet skeppade enheter under första kvartalet 2014, jämfört med 50 procent för ett år sedan. Samtidigt lyckades Huawei behålla sin andel på 4,7 procent och Lenovo öka sin till 4,7 procent, från tidigare 3,9 procent. Totalt ökade antalet skeppade smarta telefoner med 33 procent till 285 miljoner enheter globalt under första kvartalet, jämfört med första kvartalet 2013.