-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
Färska siffror
Samsung och Apple minskar på mobiler

För första gången på fyra år minskar Samsungs marknadsandel på smarta telefoner. Även Apples andel minskar under första kvartalet.
Analysfirman Strategy Analytics senaste siffror visar att Samsung för första gången på fyra år tappar marknadsandelar på marknaden för smarta telefoner. Samsung skeppade 89,0 miljoner enheter och hade därmed en global marknadsandel på 31,2 procent, en minskning från 32,4 procent jämfört med första kvartalet 2013. Utvecklingen var även negativ för Apple, med 43,7 miljoner skeppade enheter och en marknadsandel på 15,3 procent, vilket kan jämföras med 17,5 procent för ett år sedan. Tillsammans stod därmed Samsung och Apple för 47 procent av totala antalet skeppade enheter under första kvartalet 2014, jämfört med 50 procent för ett år sedan. Samtidigt lyckades Huawei behålla sin andel på 4,7 procent och Lenovo öka sin till 4,7 procent, från tidigare 3,9 procent. Totalt ökade antalet skeppade smarta telefoner med 33 procent till 285 miljoner enheter globalt under första kvartalet, jämfört med första kvartalet 2013.