Tryggare mobilägande

Samsung lanserar mobilförsäkring

Att spräcka skärmen på sin smartphone är nästan mer regel än undantag. Och för de Samsung-ägare som ledsnat på dyra reparationskostnader kanske den koreanska elektronikjättens nya mobilförsäkring kan vara av intresse.

Publicerad Senast uppdaterad

Varken garanti eller reklamationsrätt omfattar typiska smartphoneskador, som att man tappat telefonen och spräckt skärmen eller att enheten utsatts för väta. I stället får man vackert finna sig i att besöka en reparatör och åtgärda saken i utbyte mot en rejäl minuspost på kontot. Det här var tillräckligt jobbigt redan tidigare, när det kostade runt tusenlappen att byta skärm på telefonen. Med dagens feta lurar med avancerad skärmteknologi kan det bli direkt vansinnigt dyrt. Den som spräckt frontglaset på en nyare Iphone eller en Edge-enhet från Samsung är plågsamt medveten om att man kan få en chartervecka till sista minuten-pris för samma slantar. En tilläggsförsäkring kan med andra ord vara vettigt. 

Samarbete med försäkringsjätte

Nu väljer Samsung att lansera en försäkring kallad Samsung Mobile Care, som ska täcka de bitar som hemförsäkringen eventuellt inte täcker. Inte sällan behövs ett tillägg i form av en så kallad drulleförsäkring, men även då tenderar självrisken att vara rätt hög. Med Samsungs försäkring landar den på 750 kronor. För det får man en försäkring som täcker så kallade otursskador upp till två gånger. Den täcker dessutom vätskeskador. Tjänsten erbjuds i samarbete med försäkringsjätten Allianz och det är alltid aktuoriserade tekniker som reparerar de trasiga enheterna. I dagsläget erbjuder man försäkringen för telefonmodellerna S7, S7 Edge, S8, S8 Plus samt Note 8. Huruvida det verkligen är värt 59 kronor i månaden är förstås upp till var och en att avgöra. Möjligen lönar det sig att först åtminstone kolla upp vad ens ordinarie hemförsäkringsbolag kan erbjuda.