-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Mobil bil
Samsung flyttar in i Audi

Audi och Samsung samarbetar kring hårdvaran i bilen.
Qualcomm har gjort ett par försök att leverera in sina chip i bilar, både med samma chip som använts i telefoner såväl som olika specialversioner av dem. Även Nvidia är väldigt måna om att utöka användningen av sina mobila chip till bilmarknaden. Nu gör Samsung samma sak tillsammans med Audi.
Idag meddelar Samsung att deras Exynos-chip (som vi sett i en hel del Galaxy-telefoner under åren) kommer att driva Audis In Vehicle Infotainment (för att använda ett enkelt ord…) i systemets nästa generation. Exakt när denna generation kommer att dyka upp i verkligheten eller vilken variant av Samsungs Exynos-chip som kommer att användas är oklart i dagsläget.
Samsungs chip ska i vilket fall användas för att driva flera operativsystem (vilket ofta behövs beroende på vilken del av bilen som styrs) och för att driva upp till fyra skärmar samtidigt i bilen.
Likt Qualcomm och Nvidia sällar sig således Samsung till skaran av chiptillverkare som för bilens och mobilens världar lite närmare varandra.