Skyller på Google
Samsung bekräftar skärmproblem på Galaxy S23 – Så löser du det
En del användare har fått problem med touchresponsen på Galaxy S23 efter den senaste systemuppdateringen. Samsung har nu identifierat orsaken till problemet och lösningen.
De flesta användare av mobiler i Galaxy S23-serien ska nu ha fått systemuppdateringen till one UI 6.1, som bland annat ger telefonerna en del av de nya AI-funktionerna som kom med Galaxy S24. Tyvärr verkar uppdateringen också ha gett en del användare problem. Många användare rapporterar att de fått problem med touchresponsen, så att de ibland måste trycka två gånger på mobilens skärm för att den ska svara.
Nu bekräftar Samsung problemet, och erbjuder samtidigt en snabblösning. Enligt Samsung beror problemet på Google-appens "upptäck"-flöde av intressanta länkar, som många användare har som sin vänstra skärm i mobilen.
Enligt Samsung är Google medvetna om problemet och arbetar med en permanent lösning som förmodligen kommer som en uppdatering av Google-appen. Tills dess tipsar Samsung om en temporär lösning där du rensar Google-appens data.
Har du problem med touchresponsen på din Galaxy S23 kan du alltså göra följande: Gå in i Inställningar/Appar och välj Google-appen. Välj lagring och klicka på rensa data. Eventuellt kan du behöva logga in på ditt Google-konto igen efter detta.