Det är på Kungsgatan 30 i centrala Stockholm, granne med bland andra Elgiganten, Telia och flera andra operatörer som Samsung ska öppna sin nya butik. I butiken ska Samsung samla sina senaste produkter och förutom mobiltelefonerna innebär det även wearables, teve, vitvaror och annat. Till skillnad från hos Samsungs befintliga återförsäljare ska den här butiken både visa upp hur produkterna kan fungera tillsammans i praktiken och fungera som ett serviceställe där man kan få snabb hjälp.
Enligt Samsung ligger fokus i butiken på mobiltelefonerna och hur man kan använda produkterna i en uppkopplad vardag. Henrik Slotte på Samsung är ansvarig för satsningen och säger att ambitionen för Samsung är att komma närmare kunderna och ge möjlighet till snabb service och direktkontakt, men man ska så klart även kunna köpa produkter på plats i butiken.
De många återförsäljarna som har egna butiker i närheten av Samsungs egna butik vill Henrik Slotte inte kommentera ytterligare när Mobil frågar, utan säger enbart att han fokuserar på att komma närmare de egna kunderna, inspirera dem och ge service och hjälp när det behövs.
Annons
Samsung har tidigare haft mindre butiker i olika köpcentrum, något Henrik Slotte säger att man lärt sig mycket av.
Annons
– Den nya butiken är ett resultat av vår ambition att komma närmare våra kunder och visa upp Samsungs bredd av produkter, tjänster och innovationer. Vi vill finnas där för våra kunder även efter köp av våra produkter och se till att de känner att vi tar hand om dem på bästa möjliga sätt, säger Henrik Slotte.
Samsung har flera större egna butiker i andra länder, men konceptet för butiken på Kungsgatan är framtaget lokalt, även om man rättar sig efter vissa riktlinjer som Samsung globalt tagit fram. Butiken öppnar för kunder den 27 april klockan 12.00 och är Samsungs första egna butik i Sverige.