-
PLUS
Krönika: Det bästa är inom räckhåll
-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
Ändringar på gång i GOS
Samsung bekräftar de påstådda prestandasänkningarna

Lämnar dock fortfarande en del frågor obesvarade.
Igår skrev vi om påståenden att Samsung har använd tjänsten Game Optimizing Service (GOS) i sina Galaxy-enheter för att praktisera så kallad throttling, det vill säga styra prestandan, för tusentals olika program. Nu har företaget kommit svarat på påståendena och bekräftar till viss del spekulationerna. I ett uttalande säger man att GOS är en förinstallerad app vars funktion är att styra CPU- och GPU-prestandan för att förebygga att en enhet genererar för mycket värme vid spelande. Man säger också att man snart kommer att släppa en uppdatering som ska erbjuda möjligheten att prioritera vilken prestanda man vill använda på det som körs på enheten, och därmed kunna välja att utnyttja enhetens hela prestanda under en tid.
Det de däremot inte har svarat på är vilka enheter som kommer att omfattas av uppdateringen då de enbart tar upp S22-enheter, medan egenheten har påvisats i betydligt fler modeller än så. Man kom inte heller med en förklaring till varför program för prestandatester inte finns med bland de program som omfattas av prestandastyrningen (även om det inte är överraskande), eller varför ickespel som Microsofts Office-appar, Instagram och TikTok omfattas av Game Optimizing Service.