-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
Ändringar på gång i GOS
Samsung bekräftar de påstådda prestandasänkningarna

Lämnar dock fortfarande en del frågor obesvarade.
Igår skrev vi om påståenden att Samsung har använd tjänsten Game Optimizing Service (GOS) i sina Galaxy-enheter för att praktisera så kallad throttling, det vill säga styra prestandan, för tusentals olika program. Nu har företaget kommit svarat på påståendena och bekräftar till viss del spekulationerna. I ett uttalande säger man att GOS är en förinstallerad app vars funktion är att styra CPU- och GPU-prestandan för att förebygga att en enhet genererar för mycket värme vid spelande. Man säger också att man snart kommer att släppa en uppdatering som ska erbjuda möjligheten att prioritera vilken prestanda man vill använda på det som körs på enheten, och därmed kunna välja att utnyttja enhetens hela prestanda under en tid.
Det de däremot inte har svarat på är vilka enheter som kommer att omfattas av uppdateringen då de enbart tar upp S22-enheter, medan egenheten har påvisats i betydligt fler modeller än så. Man kom inte heller med en förklaring till varför program för prestandatester inte finns med bland de program som omfattas av prestandastyrningen (även om det inte är överraskande), eller varför ickespel som Microsofts Office-appar, Instagram och TikTok omfattas av Game Optimizing Service.