Samsungs monter har när den här artikeln tillkommer denna tidiga fredagsmorgon ännu inte slått upp portarna för allmänheten här i Berlin, där Samsung hyrt in hela den nybyggda City Cube-byggnaden i anslutning till mässans södra delar. Trots det är det en hel del folk i rörelse i området. Bakom avspärrningarna får jag en pratstund med Jean-Daniel Ayme på Samsung, som basar för elektronikjättens europeiska mobilverksamhet. Med sig har han flera av de nya prylar som lanserades på Samsungs presstillställning under gårdagen och vi slår oss ner i ett provisoriskt uppbyggt konferensrum.
Den mobilsatsning på Tizen som Samsung skulle ha genomfört genom en lansering av den första Tizen-telefonen på den ryska marknaden blev uppskjuten på obestämd framtid nyligen. Hur ser planerna ut för Tizen?
– Vi har skjutit upp lanseringen av vår Tizen-enhet för vi vill lansera vid rätt tidpunkt med rätt ekosystem färdigt. Vi fortsätter investera i Tizen inte bara för smarta telefoner utan även för kroppsburna enheter och tv-apparater, för vi tycker det är ett väldigt lovande och flexibelt operativsystem. Vår strategi sedan tjugo år tillbaka har alltid handlat om flera operativsystem.
Det är svårt att locka användare utan några mobiler, och det är svårt att få utvecklare att satsa på systemet utan användare. Hur tänker du kring det?
– Det är alltid utmanande att arbeta med flera operativsystem. Vi strävar efter att leverera den bästa upplevelsen till våra kunder. Partnerskapet vi har med Google just nu är väldigt framgångsrikt och Android förblir vårt huvudsystem för smarta telefoner. Men vi fortsätter investera i det här området.
Kroppsburna enheter är ju väldigt hett just nu. Vad kan vi vänta oss för enheter i framtiden från Samsung?
– Vi har just utannonserat Gear S. I år har marknaden för kroppsburna enheter spåtts växa med 5 miljoner smarta klockor globalt och analytiker tror det tror att det kommer säljas 135 miljoner enheter år 2020. Vi kommer fortsätta investera i den här marknaden, säger Jean-Daniel Ayme och talar sig varm om den nya Gear-klockan.
De flesta smarta klockor som finns ute nu är rätt klumpiga och nördiga. Tror du de blir mindre och snyggare i framtiden?
– Vi arbetar mycket med designen på våra enheter med våra formgivare världen över. Det är ganska annorlunda design på den här enheten jämfört med våra tidigare klockor. Vi tar kurviga skärmar till en ny nivå med den.
Fast den är fortfarande rätt stor?
– Det beror på den fantastiska 2.3-tumsskärmen på den. Klockan levererar funktionalitet som folk är vana vid från smarta telefoner. Den är väldigt lovande och vi har stora volymer framför oss.
Kommer Tizen vara det huvudsakliga operatisystemet för era framtida kroppsburna prylar?
– Vi har släppt en smart klocka med Android Wear också, men den här kör Tizen. Tizen ger oss flexibilitet för våra enheter, säger han och bekräftar också att Samsungs fokus när det gäller operativsystem för framtida smarta klockor och andra kroppsburna prylar framför allt kommer vara Tizen.
Jag tänkte vi skulle snacka lite om Sverige med. Hur viktig är den svenska marknaden för Samsung?
– Som europeisk chef tycker jag att varje marknad i Europa är lika viktig, så Sverige är förstås väldigt viktigt för oss.
Testar Samsung Gear VR
Bland prylarna på bordet framför oss ligger en Samsung Gear VR, de VR-glasögon som Samsung lanserade igår under sin presskonferens.
När jag först läste om de här glasögonen så tänkte jag lite att 90-talet hade ringt till Samsung, men vad jag förstår, jag har inte hunnit testa dem själv, så verkar de fungera rätt bra. Hur kommer det sig att ni släpper en sån här pryl just nu?
– Det är först nu som tekniken är redo, säger Jean-Daniel och berättar om Samsung Galaxy Note 4 som med dess högupplösta skärm utgör själva hjärtat i enheten.
– Jag är ju en nörd så jag tycker det här är jättehäftigt, säger han och låter mig efter att intervjun avslutas ta en provtur i den virtuella värld som glasögonen erbjuder.
I mitt fall fick jag med VR-glasögonens hjälp kliva in mitt under repetitionerna för en Cirque de Solei-föreställning. Även om det är ganska suddig bild så är det en kusligt verklig känsla att uppleva repetitionerna på ett sätt som gör att det känns som om man nästan satt där på riktigt mitt på scenen. Det här är något helt annat än de första stapplande försöken med virtual reality som jag erfor i mitten av 90-talet, med enorma polygoner och en VR-hjälm så tung att allt för häftiga rörelser riskerade skapa en rejäl nackspärr.
Vill inte kommentera barnarbete
Organisationen China Labor Watch har under sommaren kommit med flera rapporter där underleverantörer till Samsung i Kina har visat sig använda sig av barnarbetare i produktionen - trots att Samsung själva påstått att så inte är fallet enligt de kontroller bolaget gjort i egen regi. Vid flera tillfällen har China Labor Watch trots det kunnat påvisa förekomsten av barnarbete i fabrikerna, där barnen jobbat för så lite som drygt fem kronor i timmen i ersättning.
Jag skulle vilja ta tillfället i akt att ta upp ett ganska allvarligt ämne. Tidigare sommar avslöjades det att underleverantörer till Samsung anlitat barnarbetare och förra veckan uppdagades det här återigen. Vad säger du om det?
– Samsung har en väldigt stark policy mot barnarbete och vi gör allt för att förhindra det.
Men trots er policy rapporterade kinesiska organisatiotionen China Labor Watch om barnarbetare hos Samsungs kontrakterade underleverantör så sent som här om veckan. Borde ni inte titta över policyn och rutinerna?
Jean-Daniel Ayme flackar med blicken och avbryts av Rhys Hyrd, europeisk nyhetschef på Samsung, som sitter med vid min vänstra sida på mötet.
– Jag tror inte Jean-Daniel är rätt person att svara på det här, vi har ett klargörande om det här som jag kan skicka till dig om du vill.
Jo jag har läst det redan, men nu tänkte jag att jag tar chansen att fråga er när vi ändå sitter här.
– Jag förstår, men vi har ett klargörande om det där vi kommenterar det hela, säger Rhys Hyrd igen.
Så ni kommer inte kommentera det mer än så?
– Nej, säger Rhys Hyrd.