-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Guide: Mobilize your business
Sakernas Internets tåg har gått

Internet of Things fokus ligger på att skapa tjänster och mervärde, för kunden såväl som för leverantören.
Rami Avidan, chef Tele2 M2M Global Solutions, räknar upp några av de konkurrensfördelar och möjligheter som IOT, Internet of Things eller sakernas internet, redan erbjuder: kostnadsbesparingar, nya intäktsmöjligheter, förbättrad kundservice samt miljövänligare verksamhet och produkter med längre livslängd.
– Det handlar inte om att hoppa på tåget, nu har tåget gått, nu gäller det att hänga med, säger han. Vi måste bygga skalbara lösningar, så man kan börja litet. Det gäller hela branschen, vi måste börja paketera de här lösningarna smartare.

Operatörernas största utmaning nu är att få företag att förstå att en uppkopplad verksamhet inte betyder gigantiska investeringar, menar han.
Magnus Engvall, Mobile Experience Manager på Electrolux, ser sin branschutmaning bestå i att lyckas konsolidera produkterna utifrån kundnytta:
– Kunden kommer inte att vilja ha en miljon appar, en för varje maskin, man kommer att ha en hubb, från vilken alla apparater kan styras, säger han. Att alla apparater i hemmet måste vara av samma märke är inte heller roligt.
Scanias uppkopplade bilar gav nöjdare kunder
– Vi gör inte en produkt, vi gör en tjänst, slår Caroline Ede, global försäljningschef för Fleet and Driver Services, fast.

Tjänsten handlar om att veta hur bilen mår. Det besparar Scanias kunder både tid och pengar – exempelvis kan Scania se direkt i den inkommande skaderapporten vilka reservdelar som behöver bytas. På det viset slipper reparatörerna åka ut till skadeplatsen två gånger utan kan ta med rätt reservdelar direkt till platsen vid första utryckningen.*
– Men främst handlar det om att göra kunderna medvetna om hur chauffören kör bilen, säger Caroline Ede.
Med hjälp av denna information kan Scania hjälpa sina kunder att förlänga lastbilarnas livslängd genom minskat slitage och spara bränslekostnader genom effektivare körning. På köpet får kunderna en miljövänligare verksamhet.
Efter att ha investerat stora summor i en lastbil kan dock kunder tycka att körbeteende-rapporterna ska ingå i köpet. Det håller inte Caroline Ede med om.
– Jag brukar förklara att det är en investering i kostnadsbesparing.