-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
Lyckas inte locka användarna
Så pass impopulära är Samsungs egna appar

Galaxy S3- och S4-användare ratar Samsungs egenutvecklade program. Appar som exempelvis ChatOn och S Memo används i snitt bara i sju minuter per månad, visar en ny undersökning.
Samsung storsatsar på en mjukvarustrategin där tillverkaren skickar med ett gäng förinstallerade applikationer på sina smarta mobiltelefoner och surfplattor.
Tillverkarnas programsviter av det här slaget brukar omnämnas som ”bloatware” - ibland kallat pösprogram på svenska. Det brukas sägas att de flesta användarna har ringa eller ingen som helst praktiskt användning av bloatware-program.
En ny undersökning från Strategy Analytics visar exakt hur lite tid som Galaxy S3- och S4-användare faktiskt lägger på de appar som tillverkaren förinstallerat.
Den genomsnittliga användningstiden per månad av appar som S Voice, S Memo och Chaton landar på under sju minuter. Det kan jämföras med över två timmar (146,7 minuter) per månad för Youtube - och sammanlagt 11 timmar för Facebook.

Inte heller Samsung Hub och Samsung App Store lyckas locka användarna. I snitt tillbringar S3- och S4-användarna 0,6 minuter per månad i Samsungs butiker. Motsvarande siffra för Google Play ligger på 64 minuter.
Brukar du använda Samsungs egna appar? Lämna gärna en kommentar!