King avslöjar sina knep

"Så når du hundra miljoner spelare"

Svenska King har gjort det alla apputvecklare drömmer om: Man har lyckats skapa en globala spelsuccé utan dess like. Under Mobil Future-konferensen passade King på att dela med sig av sina bästa tips på hur du når 100 000 000 användare av din app.

Publicerad Senast uppdaterad

Med spelen Candy Crush saga och Pet Rescue Saga har svenska King seglat upp som en av de mest framgångsrika spelstudiorna i världen.

På torsdagen var Lars Jörnow, tillväxtchef hos King, med på konferensen Mobile Future för att berätta hur King lyckats.

Lars Jörnow gjorde ett avslappnat intryck, och var ledigt klädd med en rosa t-shirt med en stor leende mun på, och en mörkblå kavaj med en stor Candy Crush-knapp på höger kavajslag. Han har jobbat hos King i totalt fem år, berättade han.

- Det har varit en fantastisk resa, Lars Jörnow från scenen. Det finns ingen enkel formel för att lyckas, fortsatte han, men jag vill lyfta fram exempel hur King har jobbat för att nå dit vi är i dag.

För att göra detta använde sig Lars Jörnow av en minst sagt annorlunda presentationsform. Hela dragningen har nämligen gjorts om till ett spel i åtta nivåer, och han bjuder in alla som är närvarande att delta. Spelet bygger på "4 pictures - 1 Word"-principen. 

I praktiken innebär detta att man blir visad fyra olika bilder, och sedan gäller det att gissa vilket ord det är som sammankopplar alla dessa bilder. Vinnaren i varje nivå får ett par Candy Crush-strumpor om man tagit fram i samarbete med Happy Socks. 

Responsen var till en början avvaktande, men snart var mer eller mindre hela salen involverad i spelet.

Den första nivån i spelet behandlade godis. Den bärande tanken med detta är hur viktigt det är att paketera sin tjänst eller app kring något som är tilltalande för en mycket bred skara människor. I fallet med Candy Crush handlar det som sagt om godis, vilket i alla fall de flesta av oss gillar.

Sedan var det dags att gå vidare till den andra nivån i spelet som utgör Lars Jörnows presentation. Denna nivå handlade om free - eller gratis. Alla Kings spel är gratis att spela, enligt en modell som branschen kallar "freemium". Istället har King lyckats bli framgångsrika med att ta betalt för olika saker i själva spelet. Det kan handla om allt från att köpa fler "liv", till att kunna betala för att kunna använda olika manövrar som ska hjälpa en i spelandet.

Spel som vana

Nästa nivå - den tredje i ordningen - handlade om tillgänglighet. "Spelandet ska bli till en vana", säger Lars Jörnow. För att göra det möjligt har King sett till att deras populära Candy Crush (eller Candy Crush saga som det heter i mobilversionen) finns tillgängligt på alla plattformar - det vill säga så väl stationära datorer som surfplattor och smarta mobiltelefoner. Man har också satsat mycket på att det ska vara möjligt att fortsätta spela på samma nivå om du till exempel börjar spela på din jobbdator på kontoret, för att sedan fortsätta på telefonen på vägen hem.

King har också jobbat efter att deras spel ska vara så pass intuitiva och enkla som möjligt. Det ska inte ta mer än 30 sekunder för en ny användare att förstå hur spelet fungerar. Detta, menar Lars Jörnow, är en av orsakerna till att Candy Crush har blivit så stort även hos människor som annars inte brukar spela.

Den fjärde nivå i Jörnows presentation anknöt till den föregångende, och handlar om vikten av att finnas på olika plattformar. King har förvisso fått kritik för att man inte har släppt sina spel till Microsofts Windows Phone-plattform ännu. Men genom att se till att spelen finns tillgängliga till Facebook, Android och Ios kan man ändå nå en mycket stor mängd spelare. Detta ökar i sin tur chanserna att du ska kunna spela med någon som du känner sedan tidigare, vilket ökar chanserna till att du fortsätter att spela.

Femte nivån behandlade djup. Candy Crush saga består av 400 nivåer, vilket innebär att spelet kan erbjuda 100-tals speltimmar för användarna. Men - en viktig poäng här är att det inte bara ska handla om att man har en stor mängd olika nivåer. Spelarna måste också få chansen att bli utmanade på nya sätt ju längre in i spelet som de tar sig, berättar Lars Jörnow.

Den sociala aspekten

Nästa nivå - nummer sex - handlade om hur viktigt den sociala aspekten har varit i framgångarna med Candy Crush saga. Något som har varit viktigt för King är att spelen fortfarande ska vara roliga att spel när man är ensam, men de ska bli ännu roligare om du gör det tillsammans med dina vänner.

Nivå nummer sju handlade om att King har velat göra alla sina spel med vad man kallar ett universellt tilltal. Enligt Lars Jörnow har man fått frågan flera gånger om man inte vill göra versioner av sina spel som är mer lokalt anpassad för exempelvis den kinesiska marknaden. Men King har instället satsat på att göra spel som ska tilltala alla - oavsett vilken del av världen eller kultur som du tillhör. Med 100 000 000 spelare världen över kan man nog hävda att King har lyckats med detta.

Den åttonde och sista nivån i spelet handlade om något som Lars valde att kalla Evergreens. I praktiken handlar detta om att satsa på en typ av spel som användarna aldrig tröttnar på. Som exempel nämner han bland annat Tetris och så kallade bubble showers, som alltså går ut på att spelarna ska peka och sedan skjuta bort bubblor i olika lager.