Glömt mobiltelefonen på krogen? Har någon norpat mobilen ur väskan utan att du märkte något? Tappat mobiltelefonen i toaletten (ja det händer faktiskt oftare än man kan tro – du är i gott sällskap)? Samtliga scenarion är troliga och sker dagligen landet runt. – Rent allmänt ska man tänka på hur man hanterar sin mobiltelefon. Nästan alla har idag någon form av betallösning eller bankappar i mobilen. Ju mer mobilen är sammanflätad med ens privatekonomi desto viktigare är det att man tänker igenom obehagliga scenarion redan innan olyckan är framme, säger Erik Hörnfeldt som är pressansvarig hos 3.
Det finns två sätt att se på saken. Det ena gäller för dig som ännu inte blivit av med telefonen och som vill skydda dig så att du vid eventuell förlust enkelt kan hitta, spärra och radera innehållet i mobilen. Det andra gäller dig som redan blivit av med mobilen och undrar vad du ska ta dig till nu. Oroa dig icke. Den här guiden går igenom allt du behöver veta oavsett i vilken ände av skalan du befinner dig.
Få ut pengar vid förlust
Annons
Det finns fyra områden du bör ha koll på när det kommer till mobiltelefonförluster. Det första gäller både före och efter det att olyckan skett, nämligen försäkringen. Täcker din försäkring förlust och/eller stöld av mobiltelefon? Och i så fall vid vilka scenarion? Detta bör du kolla upp redan när du tecknar din försäkring så att du har koll om olyckan är framme.
Annons
Hemförsäkringen täcker vanligen produkter som blir stulna i ditt hem och även produkter du blir av med vid överfall utanför hemmet, exempelvis om någon rycker din väska. Men för att vara 99 procent säker på att du får ut värdet för din mobiltelefon vid stöld eller olycka rekommenderar försäkringsbolagen att du tecknar en drulleförsäkring. Skulle du exempelvis bli av med mobiltelefonen genom att du glömmer den på ett bord på en restaurang, eller om någon stjäl den ur din väska utan att du märker det, då gäller inte hemförsäkringens grundskydd.
En drulleförsäkring är en tilläggsförsäkring som täcker otursskador. Just förstörda eller borttappade mobiltelefoner är den absolut vanligaste drulleskadan hos Trygg Hansa.
Mobilens värde
Har du blivit av med din mobiltelefon, oavsett om den blivit stulen eller om du bara tappat bort den, så ersätter försäkringsbolaget dig utifrån företagets värderingsregler. Du bör med andra ord, redan när du tecknar din drulleförsäkring, kolla upp hur just ditt försäkringsbolags värderingsregler ser ut.
Trygg Hansa värderar telefonen till nypris om den inte är äldre än sex månader.
– Just för telefoner har vi ett fast åldersavdrag i våra villkor. Om skadan inträffar på en telefon som inte fyllt 6 månader får du på vår bekostnad köpa dig en ny telefon. Är telefonen mellan 6 och 12 månader får du ut 70 procent av nypriset vid det aktuella tillfället. Är den äldre har du en fallande skala där du slutligen kommer ner till ett restvärde på 20 procent av nypriset, säger Håkan Franzén.
Han förklarar att om den mobiltelefon du har inte längre säljs så tittar de istället på vad likvärdiga mobiltelefoner kostar. De tar då hjälp av experter och återförsäljare för att komma fram till vilka modeller som bör ses som likvärdiga.
Trygg Hansa har, precis som övriga försäkringsbolag, märkt av att fler anmäler förlust av mobiltelefon när tillverkaren lanserar en ny, uppdaterad modell. Johan Eriksson som är pr-ansvarig hos Trygg Hansa, berättar exempelvis att antalet skadade och förlustanmälda Iphones ökade med 20 procent i samband med att Iphone 4 lanserades.
Håkan Franzén, som är försäkringsexpert hos Trygg Hansa, bekräftar detta och förklarar att de som försäkringsbolag inte spekulerar i anledningen.
– Vi kan alltid be om inköpshandlingar eller andra bevis som styrker att du faktiskt ägt prylen ifråga. Det måste inte vara kvitton men det är det vanligaste när det kommer till mobiltelefoner. Om vi får in ökat antal skadeanmälningar, till exempel i samband med lansering av en ny modell, är vi lite extra uppmärksamma, säger Håkan Franzén.
Område nummer 2 – apparna
Förutom en försäkring som täcker den ekonomiska förlusten vill du så klart även sätta dit den skyldiga, alternativt hitta din mobiltelefon om sådan möjlighet finns. Du som äger en smart mobiltelefon har då möjligheten att ladda ner appar som ger dig massor av behändiga funktioner om olyckan skulle vara framme.
Det finns exempelvis appar som gör att du via en karta kan se ungefär var din mobiltelefon befinner sig. Är den i en villa kan du tillkalla hjälp från polisen för att få tillbaka den, men befinner den sig i ett flerbostadshus blir det klurigare för du kan inte gå runt och knacka dörr med hjälp av polisen och anklaga potentiellt oskyldiga personer för stöld.
Vissa appar hjälper dig även att radera känsligt innehåll i din mobiltelefon på distans.
– Det finns applösningar som ger dig flera alternativ om du blivit av med din telefon. Du vill kanske inte att dina telefonlistor med ringda samtal och kontaktinfo till dina bekanta ska vara ute och varandra runt hos främlingar, då kan du med bara några knapptryck på datorn radera innehållet, tipsar Erik Hörnfeldt.
Det krävs dock att du installerat och konfigurerat appen innan du blir av med din mobil, sitter du redan i båten blir det genast klurigare. Det krävs även att din mobiltelefon är igång. Vissa tillverkare har egna lösningar. I skrivande stund har Samsung det (Dive), htc:s tjänst är nere för underhåll, och lg har ingen.
Område nummer 3 och 4 – när olyckan är framme
Har du blivit av med din mobiltelefon gäller det att du så fort som möjligt spärrar simkortet så att den som eventuellt stulit mobilen inte ringer en massa dyra samtal.
– Du har ansvaret för din mobiltelefon och det betyder rent formellt att ditt betalansvar fortsätter även om du blir av med mobilen. Men vi brukar vara generösa med att göra en bedömning. Om det inte finns några skäl att misstro kunden krediterar vi de samtal som tjuven gjort, vi ser ganska lätt om det är ett bedrägeriförsök eller om det är någon som är ett brottsoffer, säger Erik Hörnfeldt.
Du kan, som vi redan nämnt, även spärra själva mobiltelefonen.
– Normalt sett spärrar man både mobil och simkort. När man spärrar simkortet fungerar det så att abonnemanget slutar att fungera, när man spärrar mobilen går det inte längre att använda mobilen och den hamnar i ett register där den registreras som stulen. Försöker de då låsa upp den någonstans så syns det att det är stöldgods, säger Erik.
Tele2:s pressansvariga Malin Mellberg håller med om vikten av att spärra. Hon säger, precis som Erik, att du annars kan bli betalningsskyldig för de samtal som rings av tjuven eller den som hittar telefonen.
– Som kund bör man tänka på att skydda sin telefon med både pinkod och lösenordskod. Om du har tappat din telefon, eller om den blivit stulen behöver du så snabbt som möjligt begära en spärr av abonnemanget och ditt simkort. Efter att du har spärrat kan du göra en polisanmälan och ange ditt imei-nummer. När vi har fått in en kopia av den kan vi på din begäran låsa telefonen så att den blir obrukbar, säger Malin Mellberg angående rutinerna hos operatören.
Har du blivit bestulen bör du som sagt även göra en polisanmälan. Är det inte en akutsituation så ringer du helt enkelt 114 14 och förklarar vad som hänt. Är det däremot ett pågående rån bör du alltid ringa 112.
1. Ring och spärra mobiltelefon och simkort hos din operatör. Du gör detta genom att ringa kundtjänsten. Är det efter kontorstid meddelar vanligen en telefonsvarare ett nummer dit du kan ringa för att spärra.
2. Har du blivit bestulen? Ring polisen och gör en polisanmälan.
3. Har du en Androidmobil med antistöldapp kan du eventuellt även gå in och radera känsligt innehåll i mobilen samt se var den befinner sig. Har du inte det kan det vara klokt att ändra lösenord på konton som är kopplade till den försvunna mobilen. Det kan rädda dina bilder och andra filer som är lagrade i molnet, annars finns det risk att personen som hittat/stulit mobilen raderar dem. Är personen dessutom illasinnad så kan den ställa till oreda på exempelvis ditt Facebook-konto.