Sverige oviktigt

Så byter Motorola namn och mobilstrategi

Det är Motorola-teamet som gör och har sista avgörandet när det gäller alla Lenovos mobiler. Bolagets smartphonechef reder ut begreppen.

Publicerad Senast uppdaterad

På mobilmässan i Barcelona har vi fått prata med smartphonechefen för Lenovo, bolaget som nyligen berättat att de ska slopa varumärket Motorola och istället använda det förkortade Moto tillsammans med varumärket Vibe som Lenovo använt sedan tidigare.

Oliver Ebel som smartphonechefen heter är tydlig med både att varumärkena Vibe och Moto har olika målgrupp och starka fästen.
– I länder som Ukraina, Ryssland och i länder i mellanöstern är Lenovo Vibe särskilt starka. I Ryssland har vi till exempel en marknadsandel på hela tjugo procent. Samtidigt är Motorola starka i Europa framförallt i Västeuropa. Överlag ser dock Lenovo Moto som sitt främsta varumärke inom smartphones.

Oliver Ebel är smartphonechef på Lenovo med ansvar för Europa.

När man nu framöver satsa på båda smartphonemärkena Vibe och Moto, då med Lenovo som övergripande varumärke är Sverige lågprioriterat.
– I Västeuropa är mobilmarknaden väldigt koncentrerad till de fem största länderna. Det betyder inte att vi väljer bort mindre länder, för vi tittar både på volym och på värde, men måste vi välja så är det de fem länderna vi prioriterar, säger han.

Ingen intern konkurrens
Processen där Lenovo framöver ska arbeta med både Moto- och Vibe-varumärket paralellt kan innebära att de båda ställs mot varandra, men marknadschefen Marcus Frost, med ansvar för Lenovos smartphones i Europa ser ingen sådan risk.

– Moto och Vibe är två väldigt olika kunderbjudanden med minimal överlappning. Vi ser Moto som mer high-end. Vi har till exempel röststyrningen, okrossbart glas som vi ser som framstående innovationer. Vibe å sin sida riktar sig mer till yngre och har ett lägre pris.

Därför ska alltså Moto och Vibe kunna samexistera framgångsrikt i ett och samma land. Oliver Ebel berättar till exempel att man bara veckan före mobilmässan återintroducerade Moto-varumärket på den ryska marknaden där Vibe idag har en mycket stark ställning.

Ett gemensamt team
De senaste tiden har man internt på Lenovo slagit samman Lenovo och Motorola Mobilitys team så att allt både i tillvcerkning, utveckling och försäljning sköts av samma team. Det är alltså ett och samma utvecklingsteam som gör både Moto- och Vibe-telefoner. Vilka val man gör där återstår att se och Marcus Frost får en fråga om vi kan vänta oss att Moto även fortsättningsvis behåller sitt rena Android-gränssnitt. Vibe-telefonerna har ett mer anpassat gränssnitt.
– Motorola har använt ett rent gränssnitt, men även Motorola har lagt till en del unika funktioner. Hur det blir i framtiden får vi se, säger han.

Marcus Frost är marknadschef med ansvar för europa och smartphones inom Lenovo.

Hur kommer konsumenterna märka er nya strategi kring namngivning av telefoner och de olika varumärkena?
– För att etablera ett varumärke som Vibe eller Moto i ett land kan vi i de fall det är möjligt dra nytta av om ett av våra varumärken redan har en stark ställning där, som i fallet i Ryssland där Moto nu instrouceras på en marknad där Vibe är starkt, säger marknadschefen Marcus Frost. 

Han berättar sedan att de värderar oberoende tester högt och att Lenovo ska vara aktiva i sociala medier.
– Det är ju lite lönlöst att vi sitter här och berättar för potentiella köpare att våra telefoner är bra. Det är bättre att journalister får ge sitt oberoende omdöme. Sedan kommer vi arbeta mer med upplevelser i butikerna, som den Motorola butik som nu finns i Chicago. Där har vi en ”drop-zone” där man själv kan kasta telefonen i marken och se att den håller.