Utbytesprogram
Så byter du ut din Note 7 i Sverige
Samsung har gått ut med instruktioner för hur personer i Sverige som fått en Note 7 ska göra för att få en ny, och förhoppningsvis säker, enhet.
Det har varit många skriverier den senaste tiden kring Samsungs batterifadäs, men från företagets svenska gren har det varit relativt tyst, fram till nu.
De initiala uppgifterna om att inga svenska konsumenter kan ha fått en Note 7 med felaktigt batteri, i och med att felet upptäcktes innan det officiella lanseringsdatumet, har visat sig att inte stämma. Och även om det är ett fåtal som fått en mobil i handen så är det många som har förbeställt telefonen. Nu har Samsung gått ut med officiella instruktioner för hur kunderna ska göra under dessa minst sagt speciella omständigheter.
Kunder som redan fått en Galaxy Note 7 ombeds att omedelbart stänga av den. Sedan ska de uppsöka den återförsäljare som de har hämtat ut mobilen från och lämna in den. En ny Note 7 kommer att levereras under oktober. Har man ingen egen extramobil att använda i väntan på ersättningsluren så kan man få låna en under tiden. Den tillhandahålls antingen av återförsäljaren eller så får man kontakta Samsung Customer Service.
Vill man inte ta risken med en ny Galaxy Note 7, eller helt enkelt inte vill vänta tills att en ny enhet anländer, så går det att omedelbart ersätta den med en Galaxy S7 eller en Galaxy S7 Edge. Mellanskillnaden får man i handen. Erbjudandet gäller hos den återförsäljare där man köpte Note 7, eller i någon av Samsungs officiella butiker.
För dem som har förbeställt en Note 7 är företagets svar aningen luddigare. Samsung skriver att ”Vi beklagar verkligen att du inte har fått din nya Galaxy Note7. Vi har arbetat med våra partners för att tillhandahålla en ersättningstelefon. Vi kommer att skicka dig en ny Galaxy Note7 så snart som möjligt, från och med oktober.”.
Det fullständiga meddelandet kan läsas genom att följa länken nedanför den här artikeln.
Källa