Reportage: Vi förklarar Google Assistant som nu kan svenska
Google Assistant är lanserad på svenska och det är sökjättens stora framtidssatsning. Den ska ska kunna hjälpa dig med nästan allt, nästan överallt. Vi har tittat närmare på vad det innebär i praktiken.
Om det är något som Google fokuserar på idag, för att vara en stark kraft att räkna med även i fortsättningen, så är det AI och centralt i bolagets satsningar är Google Assistant. Tanken med Google Assistant är helt enkelt att den ska svara på dina frågor, lösa dina problem och hjälpa dig i vardagen. Det handlar inte bara om i mobilen även om det är där assistenten nu lanseras först och det är inte bara via den röststyrda assistenten. Google Assistant ska finnas tillgänglig när du behöver den, oavsett om det är i klockan, i bilen, mobilen eller den smarta högtalaren hemma. För att åstadkomma det här så utvecklar Google hela tiden assistenten, lägger till nya partners och förbättrar funktionerna samt adderar nya möjligheter.
Introducerades 2016
Google Assistant såg dagens ljus på Googles utvecklarkonferens Google IO 2016. Då var den en del i chattappen Google Allo och där finns den fortfarande kvar för den som inte har tillgång till den på svenska i sin mobil, men vill testa redan idag. När vi testade den för första gången då 2016 var vi måttligt imponerade. Tanken med Google Assistant och en av nycklarna till dess framsteg är ju att den hela tiden lär sig och därmed kan ge dig bättre svar. Jag försökte till exempel påstå för assistenten att jag var allergisk mot viss mat för att se om den skulle ta hänsyn till det när jag sedan bad om restaurangtips i närheten. Själva konversationen gick inledningsvis bra. Jag kunde helt enkelt be assistenten komma ihåg att jag var allergisk och jag fick snabbt svaret att “ja, det ska jag komma ihåg”. När jag sedan frågade assistenten en stund senare vad jag var allergisk mot kunde den inte svara. Tack och lov har Google Assistent utvecklats sedan dess och blivit betydligt bättre.
Ett tydligt exempel på assistentens färdigheter gav Google själva på sin senaste utvecklarkonferens Google IO 2018. Där fick vi höra assistenten ringa ett samtal till först en frisersalong och sedan till en restaurang. Här visades prov på att assistenten kan tolka mänskligt språk och själv svara så att människan i andra änden av telefonlinjen inte ens misstänker att det inte är en person som de pratar med. Det här är resultatet av många års forskning och utveckling hos Google och inkluderar allt från tolkning av människans naturliga sätt att uttrycka sig till omvandling från text till tal, maskininlärning och annat. Särskilt tydligt var att assistenten kunde lägga in små uttryck i konversationen (som engelskans utfyllnadsord “mm-hmm”) som förstärker intrycket av att det är en vanlig konversation och inte bara en maskin som talar.
Annons
Assistant inte bara i mobilen
Google Assistant är inte tillgänglig bara i mobiltelefonen utan ska tvärtom vara en allmän hjälp som du som sagt kan anropa i alla möjliga sammanhang och enheter. Just assistentens möjlighet att ringa upp och föra riktiga konversationer hade Google planer på att använda för att förbättra sin vanliga söktjänst på webben. Eftersom många användare där söker efter öppettider till exempel på helgdagar, men inte får bekräftade svar ringer de istället den lilla restaurangen för att fråga om de har öppet till exempel på påskafton. Det blir många samtal för en och samma restaurang och för att hjälpa till tänkte Google ringa ett samtal, be om öppettiderna och sedan uppdatera sina uppgifter i Google Maps med dessa så att restaurangen slipper alla samtal och folk istället kan få de speciella öppettiderna bekräftade direkt med en Google-sökning. De som söker informationen är nöjda eftersom de får rätt uppgifter direkt och restaurangen i fråga får ett samtal istället för kanske hundratals. Dessutom skulle funktionen kunna användas om du ber assistenten boka en tid åt dig och företaget du vill boka hos inte har någon onlinebokning.
Google Assistant introducerades alltså 2016 och det var då tydligt att den och att utveckla artificiell intelligens var väldigt centralt i allt Google gör. Google-chefen utvecklade tanken bakom detta i sitt tal på utvecklarkonferensen året efter, 2017. Före 2017 hade Google en uttalad strategi att alla nya produkter och plattformar skulle utvecklas med strategin att den mobila upplevelsen alltid skulle komma i första rummet. Google hade så klart, liksom många andra, märkt hur snabbt mobilanvändandet ökat och förstod också att mobilen i många utvecklingsländer står och kommer att stå för den första och ibland enda vägen till internet för många människor och därmed vara en viktig kanal framöver. Men inte lika viktig som AI och det som Google Assistant ska bidra med alltså. För 2017 meddelade Google att de bytte från en mobilcentrerad utveckling till att utgå från AI i allt de gör. Att man ska använda AI i alla tjänster innebär alltså att de fördelarna man uppnår kommer alla användare till godo, oavsett vilken enhet man använder för att komma åt tjänsten, mobiltelefon, smart högtalare, dator eller något annat.
Lär sig av misstagen
En av de stora fördelarna med AI generellt och med Google Assistant specifikt är att den lär sig av sina misstag och blir bättre och bättre. Det här visar sig snabbt när jag börjar använda assistenten. Google Assistant vet till exempel redan när jag börjar använda den första gången lite om vem jag är eftersom den vet vilka uppgifter som finns i mitt Google-konto. När jag frågar den när jag fyller år kan den till exempel upplysa mig om det. När jag frågar den något den inte kan svara på händer det också att den låter mig lära den. Genom att till exempel berätta vad mina föräldrar, syskon och andra släktingar heter kan jag i konversationer benämna dem genom att säga till exempel “min bror” så vet Google vem jag menar. Samma sak med anslutna prylar. Jag kan till exempel berätta om jag har flera olika högtalare, var i bostaden de står och sedan ska assistenten förstå vilken högtalare jag menar om jag till exempel säger högtalaren i köket.
Utökad funktion med hjälp av prylar och anslutna tjänster
Det är en sak att Google ser till att de egna tjänsterna fungerar med Google Assistant, men betydligt viktigare på sikt och för att assistenten ska bli verkligt användbar är att den fungerar med såväl andra företags tjänster som med produkter utöver de Android-telefoner och Google Home-högtalare som Google själva har kontroll över. Google Assistant finns som app förutom till Android-telefoner faktiskt även till Apples Ios och en lång rad prylar, allt från högtalare till hörlurar och bilar förbereds som bäst för Google Assistant, om de ännu inte gjort det. Volvo till exempel har meddelat att de baserar hela sitt infotainmentsystem på Googles tjänster framöver och då är Google Assistant en självklar del i det.
När jag använder assistenten börjar jag med att berätta vilka olika konton jag har som då kan kopplas till Google Assistant. Tar jag inte själv initiativet så kommer assistenten att fråga mig, första gången jag till exempel ber den spela en viss låt, vilken musiktjänst jag vill använda som standard. Jag börjar med att koppla såväl Spotify som Netflix till de anslutna tjänsterna.
Det gör att jag till exempel kan säga “spela upp The Staircase på teven” så startar assistenten igång teven hemma och spelar The Staircase som är en serie på Netflix. Det här gör alltså samtidigt att teven får möjligheten att röststyras från telefonen. Det enda som behövs är att man, som i mitt fall, har en Chromecast ansluten till teven. Det gör direkt att teven blir en del av allt du kan styra med assistentens hjälp.
Nästa steg för assistenten
Att Google Assistant liksom andra AI-funktioner har en inbyggd möjlighet att hela tiden förbättra sig innebär att assistenten ständigt blir duktigare på att fullfölja de uppdrag den får. Samtidigt satsar Google mycket resurser på att utveckla den vidare och i takt med att fler tjänster och fysiska produkter ansluts så får också assistenten nya möjligheter. För varje högtalare, telefon, bil eller annan enhet som tillkommer tillförs samtidigt assistenten nya möjligheter och du kan styra ännu fler saker än tidigare. På telefonsidan arbetar Google redan idag med att integrera assistenten i telefonerna hos flera tillverkare av Android-mobiler. I takt med att allt fler tillverkare integrerar dedikerade AI-chip i sina telefoner blir det allt viktigare och gör dessutom att man slipper omvägen via Googles molntjänster och därmed kan få assistenten att svara betydligt snabbare på dina önskemål. Redan idag kan assistenten göra ett fåtal saker utan datauppkoppling, som att hjälpa dig ringa ett samtal. Framöver lär möjligheterna bli fler eftersom bland annat LG, Sony och Xiaomi hör till de tillverkare som deltar i utvecklingen.
Här finns Google Assistant
I telefonen
Mycket av det du kan göra genom att peka och klicka på telefonens skärm kan du även göra med hjälp av röststyrning och Google Assistant. Du kan ge instruktioner om att skriva textmeddelanden, spela en speciell sång, kanske hitta ett speciellt foto i Google Foto eller få information om kalenderhändelser och mycket annat. Det är i telefonen som Google-assistenten på svenska lanseras först och fler typer av enheter tillkommer framöver.
I smarta högtalaren
Med en kompatibel smart högtalare kopplad till Google Assistant utökar du möjligheterna som finns tillgängliga. Utöver att göra det som du kan be assistenten i telefonen om så kan du till exempel även be den att hitta din telefon och gör du det så spelas en ton från telefonen så den blir enklare att hitta.
+ många flera ställen
Bilen, teven eller den smarta klockan är andra enheter där Google Assistant kan finnas tillgänglig. I takt med att du ansluter fler enheter till assistenten tillför du också möjligheter till både att styra de enheterna via Google Assistant och att styra dina andra prylar även från dessa nya enheter.