Inför Internet of Everything – For Real

”Ren IP istället för Industrispecifika lösningar”

Ren IP är nyckeln till sakernas internets tillväxt, enligt Connode.

Publicerad Senast uppdaterad

För att ännu fler prylar ska kopplas upp krävs en marginalisering av ”proprietära” eller industrispecifika lösningar till förmån för ren IP. Det säger Michael Westberg, marknadschef på Connode, till Mobil Business i samband med vår intervjuserie inför Internet of Everything – For Real. Även komponentpriserna måste ner och det händer då de drivs ner av volymerna, som ökar. 

Trots de påpekade utmaningarna så fortsätter marknaden för uppkopplade saker att växa. Connode har exempelvis ingått avtal om att koppla upp energimätare och energidisplayer till 22 miljoner hushåll i Storbritannien, varav ett par miljoner via IPv6-baserad mesh-radio.

– Vad vi vet är detta den största industriella utrullningen någonsin ur ett IOE perspektiv och ett kommersiellt genombrott för en ren IP-baserad mesh radio. Kanske den största IOE-affär som gjorts av ett svenskt företag, säger Michael Westberg.

Ur ditt företagsperspektiv, vad tror du driver efterfrågan på Internet of things framöver?
– Inom företag och industriella tillämpningar krävs att man når en ’tipping point’ där det blir affärsmässigt intressant att i stor skala köra ut IPv6 hela vägen till maskin, sensor, switch, eller vad man nu ska kalla prylarna, och på så sätt kan skrota alla proprietära lösningar som ligger som en våt filt över M2M/IOE-marknaden – eller snarare de olika IOE-marknaderna, säger han, och fortsätter:

– Samma som hände när alla nätverk gick över på TCP/IP för dryga 20 år sen. Vi är fortfarande i en tidig marknad och denna punkt är inte nådd, även om vi tror att den ligger ganska nära inom till exempel Smart Metering, där vi har vår nuvarande tyngdpunkt.

Vidare tror Michael Westberg att konsumentmarknaden och företagsmarknaden kommer att växa i olika tempo.

– Jag tror att det som ligger närmast ur ett intäktsperspektiv är just företagsmarknaderna: energibranschen, industri, medtech med flera. Sedan ska man nog akta sig för att klumpa ihop olika vertikaler för mycket  idag till någon slags generell IOE: det krävs mycket branschkunskap för att vara en bra leverantör på en omogen marknad, säger han.

Första delen av intervjuserien finns att läsa här