-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
Sämre än 2012
Rekordlåg mobilförsäljning i Europa

Oppo och Apple de stora förlorarna under andra kvartalet.
Analysföretaget Counterpoint har gått ut med försäljningssiffrorna får mobiltelefoner i Europa. Den visar att försäljningen under det andra kvartalet 2023 fortsatte att sjunka och stannade på de lägsta siffrorna på över tio år - närmare bestämt sex procent lägre än försäljningen under samma period 2012. Jämfört med rekordåret 2016 var försäljningen 38 procent lägre, och jämfört med 2022 en minskning på 12 procent.
Jämfört med samma period förra året var Oppo den stora förloraren med en minskad försäljning på 51 procent, främst på grund av sin inblandning i patenttvister i flera länder vilket har bland annat har bidragit till försäljningsstopp. Enligt Counterpoint lär osäkerheten för företaget att kvarstå och leda till ytterligare minskningar av leveranserna under de kommande kvartalen.
Den andra stora förloraren var Apple, vars försäljning minskade med 21 procent jämfört med andra kvartalet 2022.
Det enda märke som ökade försäljningen var Realme som ökade med 12 procent.