-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
Alla mot en
Reklamkriget kring Iphone 5
Iphone 5 slår rekord, men varken Samsung eller Nokia ligger på latsidan med att baktala den.
Samsung har gjort narr av Apples Iphone flera gånger tidigare (en svensk annons för Galaxy S2 hade i stort sett en bild på telefonen och texten ”äppelmos” bland annat).
Strax efter lanseringen av Iphone 5 skickade Samsung upp en reklambild med titeln ”It doesn’t take a genius” och en jämförelse mellan telefonernas funktioner. Givetvis svarade Apple-entusiaster med ett par liknande reklambilder som visade på det motsatta.
Även Nokia hakade på Samsungs reklamslogan när de citerade den på Twitter, fast då med hänvisning till Lumia 920. Kort därefter hade en ännu okänd förmåga gjort om reklambilden med jämförelsen så att det var Lumia 920 som jämfördes med Iphone 5.

Kort och gott, mobilkriget är i full gång igen, och just nu är det ganska kul att se såväl de riktiga som påhittade jabbarna mellan olika läger.
(Vi ber om ursäkt för det något gigantiska bildspelet. Efter lite övervägande kom vi fram till att det som ligger uppe nu funkar bäst ur läsbarhetssynvinkel)