Slutar med böcker
Readly flyttar ut barnböckerna
Läsarappen Readly slutar med böcker i appen och lägger dem istället i en separat tjänst för barn.
Readly är riktigt bra när det kommer till magasin, det kom vi fram till redan förra året när vi testade magasinappar. Den lilla sidoavdelningen böcker är däremot lite mer eftersatt och det är på det stora hela barnavdelningen som varit intressant där.
Nu stuvar dock Readly om och tar bort barnböckerna från tjänsten. Dessa flyttar istället till den separata appen Kidsread som kostar 49 kronor i månaden. Böckerna i Kidsread riktar sig till barn i åldrarna noll till tolv år och ska bland annat uppmana till att läskunniga ungar ska tillbringa mer tid åt just läsandet.
När det gäller böcker i övrigt är det helt slut med den saken från den första april, även om magasindelen kommer att finnas kvar.
Samtidigt berättar Kåre Halldén, VD på Readly och Kidsread, att appen kan komma att bli ett fiasko om inte föräldrarna engagerar sig i vad barnen gör med sin skärmtid.
- Om inte föräldrarna engagerar sig mer i hur barnen använder sin skärmtid spelar det ingen roll. Då blir Kidsread ett fiasko, bara ännu en bortglömd app som ligger på skärmen och skvalpar, menar han. Affärsmässigt har vi gjort allt rätt. Vi släpper en bokapp som är busenkel att använda. Barnboksförlagen i Sverige stöttar oss genom att leverera jättefina böcker för obegränsad läsning. Och barnen och föräldrarna får tillgång till ett knökfullt bibliotek på paddan till samma pris som en storstadslatte, 49 kronor i månaden.
- Men det krävs mer för att lyckas än att vi på Kidsread gör ett bra jobb, fortsätter han. Väldigt lite kommer att hända om inte föräldrarna sätter sig med barnen och paddan, och läser tillsammans. Som förälder vet jag hur svårt det är. Det är lockande att använda paddan som barnvakt. Våra tidigare erfarenheter visar dock att det går att inspirera barnen att läsa digitalt.
- Rent krasst är Sverige för litet, konstaterar han. Långsiktigt kan vi inte bygga upp ett mångmiljonvärde i bolaget om vi inte också etablerar oss på några större språkområden. Fast även här känner jag att vi ligger rätt affärsmässigt. Vi har redan tillgång till utländska kvalitetsbarnböcker, i första hand på engelska. Så fort vi har säkrat expansionskapital kan vi trycka på utlandsknappen.