-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
Klagomål
Rapporter om funktionsfel i sensorer i flera Xiaomi-telefoner

Den kinesiska tillverkaren av smartphones, Xiaomi, har upplevt en del klagomål på sina närhetssensorer och nu ska de ha bytt leverantör av nämnda sensor.
Xiaomis senaste telefoner har fått en del klagomål på sina närhetssensorer, det vill säga den sensor som känner av om objekt är nära telefonen.
Till exempel kan sensorn användas för att känna av om du håller telefonen mot örat för att prata och därmed inaktivera skärmen så att du inte råkar lägga på eller göra något annat. Den kan också göra så att vissa funktioner stänger av sig om du till exempel lägger ner telefonen i fickan (som ficklampan).
En del användare tror att problemet ligger i hårdvaran och Xiaomi har enligt uppgifter nu bytt leverantör av just närhetssensorer. Men det är inte klart när de nya sensorerna kommer att hamna i telefoner från den kinesiska tillverkaren. Förhoppningsvis kommer bytet av sensorleverantör innebär att de problem som användare upplevt idag upphör på nyare telefoner. Uppgifterna talar vidare om att bolaget kan skicka ut en mjukvaruuppdatering för att även förbättra egenskaperna hos de befintliga sensorerna, så att de kan omkalibreras.