-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
-
PLUS
De bästa nyheterna till Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så får du nytta av dem
-
PLUS
Många stoppklossar på väg mot bättre wifi
Ingenting är gratis
Rabatt på mobil mot reklamtvång

Amazon försöker nu, efter misslyckandet med företagets Fire Phone, att locka mobilköpare med lägre priser i utbyte mot reklam i mobilen.
Från och med igår så erbjuder Amazon sina Prime-medlemmar 50 dollar (cirka 425 kronor) i rabatt på två Android-mobiler. Den ena av mobilerna, Moto G, får under en begränsad tid sitt pris sänkt med 75 dollar (cirka 637 kronor). Det reguljära priset för Moto G på Amazon är 199 dollar (cirka 1690 kronor).
Haken med erbjudandet är att kunderna måste gå med på att bli visade reklam på låsskärmen, ett system som redan används på Amazons Fire-surfplattor och Kindle-läsplattor.
Tillvägagångssättet är inte ett stort steg i sammanhanget, att ta fram en egen mobiltelefon kräver mycket mer, men om konceptet är framgångsrikt så kan det bli ett vanligare fenomen, och då inte bara när det gäller Amazon.
Vad tycker ni? Är det värt att bli påtvingad reklam om man får betalar mindre för en mobil eller surfplatta, eller föredrar ni fullt pris och reklamfrihet istället?