En ny rapport från appanalysplattformen Localytics visar att appanvändare som tillåter pushnotiser använder sina appar i betydligt högre grad än de som inte gör det. – I genomsnitt återvänder 62 procent av användare till en app om de får pushnotiser medan endast 32 procent av användarna återvänder om de inte lockas med en pushnotis, skriver Localytics. – Skillnaden blir ännu större över tid. Fyra månader efter deras första besök använder en tredjedel av pushnotisanvändarna fortfarande appen, jämfört med 14 procent av de som stängt av pushnotiser, fortsätter rapporten.
I genomsnitt skapade apparnas meddelandefunktion ett 88 procent större användarengagemang och behöll tre gånger så många användare som de appar som inte gjorde sig påminda.
Måste skräddarsys Med tanke på att en av fem appar laddas ner för att därefter aldrig användas, är det intressanta siffror – och en förklaring till varför allt fler appar ber om att få skicka meddelanden till sina nytillkomna användare. Dock, varnar Localytics, att skicka pushnotiser som uppfattas som störande spam är inte rätt väg att gå. Det finns en anledning till att över hälften av alla som laddar ner en app väljer att tacka nej till meddelanden från densamma. Syftet med pushnotiser måste vara att stärka konsumentens relation till varumärket, menar Localytics.
Annons
Skillnad mellan branscher Det är också tydligt att olika branscher kommit olika långt på vägen mot en lyckad appkommunikation. E-handelsappar är de som fulländat konsten att i rättan tid skicka meddelanden skräddarsydda för varje användare. Och därmed lyckats få 278 procent fler shoppingsugna mobilägare att återkomma till deras appar. – En vältajmad och individanpasad pushnotis som meddelar en använddare att objektet de tittade på förra veckan nu är på rea är ett fantasktiskt sätt att få dem att återvända till appen, konstaterar Localytics.
Annons
Localytics rapport bygger på 1,5 miljarder mobila enheter och 28 000 appar, undersökta i juli 2014.