Bättre skydd mot bluffare

PTS föreslår åtgärder mot sms-bedrägerier

PTS har lämnat in en rapport till regeringen om åtgärder som ska skydda användare mot bedrägerier.

Publicerad Senast uppdaterad

Tidigare har Post- och telestyrelsen (PTS) infört regler för att stoppa bluffsamtal från utlandet som ser ut att komma från svenska nummer. Dessa regler har redan trätt i kraft för fasta nummer, och kommer även att omfatta mobilnummer från och med den 3 mars 2025. Operatörer använder dessa regler för att dagligen stoppa cirka 40–50 000 bluffsamtal. 

Nu har PTS presenterat en rapport till regeringen med flera förslag för att minska telefonbedrägerier via sms.

Ett av förslagen är införandet av ett frivilligt och offentligt register för avsändarnamn. Där ska organisationer kunna registrera sina avsändarnamn för att skydda dem, och mottagare av sms kan kontrollera om avsändaren är registrerad för att verifiera äktheten. 

Man vill även skapa förbättrad kundkännedom i sms-leveranskedjan. Det har man tänkt att göra genom en branschöverenskommelse där PTS vill ställa krav på operatörer och sms-förmedlare att noggrant verifiera sina kunder, vilket minskar risken för att blufföretag utnyttjar systemen. 

Dessutom vill PTS etablera ett samverkansforum med bedrägeriexperter för att samla experter på bedrägerier inom elektroniska kommunikationstjänster. Det hoppas man ska öka kunskapen för att kunna agera snabbare mot nya hot och samordna informationsinsatser till allmänheten. 

För att kunna implementera registret krävs dock en lagändring och regeringsmandat, medan de andra åtgärderna kan genomföras inom PTS befintliga ramverk. Catarina Wretman, ställföreträdande generaldirektör för PTS, betonar att telefonbedrägerier är ett allvarligt samhällsproblem och att de föreslagna åtgärderna har potential att minska förekomsten av bluff-sms betydligt.