-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
Exklusiva mobiler säljer allt bättre
Premiummobiler allt mer populära

Statistik för 2023 visar att försäljningen av exklusiva mobiler fortsätter att stiga.
Analysföretaget Counterpoint Research har släppt en preliminär rapport för mobilförsäljning, och den visar att försäljningen av premiummobiler fortsätter att öka. Premiummobiler i rapporten syftas på mobiler som kostar minst 600 dollar.
De preliminära siffrorna för 2023 visar att premiumsegmentet står för 24 procent av marknaden, vilket kan jämföras med 21 procent år 2022 och 19 procent år 2021. Ökningen står dessutom i kontrast till den totala mobilförsäljningen där siffrorna för 2023 förväntas visa att den sjönk under 2023 och fortsätter sjunka under 2024.
Den stora dominanten bland premiummobilerna är Apple med en marknadsandel på 71 procent, vilket är en minskning med 4 procent jämfört med föregående år. Tvåan Samsung ökar 1 procent till 17 procent, och på tredje plats finns Huawei som ökade med 2 procent till 5 procent.
Enligt Counterpoint Research står vikbara mobiler för tillfället för drygt 1 procent av totala marknaden, men här räknar man med att år 2027 kommer vikbara enheter att stå för en tredjedel av alla sålda mobiler i premiumsegmentet.
