-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
Stöd för Swishh i SJ:s app
Populärt att betala tågbiljetten med Swish

På bara den vecka som gått sedan SJ införde möjligheten att betala biljetten med Swish har en stor del av resenärerna hakat på.
Det var en dryg vecka sedan SJ uppdaterade sin app och lade till betalningssättet Swish för biljettköp, utöver faktura och kortköp. Även på webben kan man nu köpa tågbiljett med Swish som betalningssätt.
Det gick tydligen hem, för bara en vecka efter att man lanserat funktionen betalar en tredjedel av de som köper biljetter med SJ i deras app med Swish. På webben är det en femtedel som betalar med Swish. Det framgår inte hur stor del det är av det totala biljettköpet, fortfarande lär det vara många som köper biljett i kassa eller automat, men det snabba genomslaget är ändå intressant. Många vill kunna betala saker med Swish, inte bara skicka pengar mellan privatpersoner.
Fortfarande finns det dock hinder för att betalning med Swish till företag ska slå igenom på bred front. Många kassasystem saknar möjlighet att korrekt bokföra Swishbetalningar, och transaktionskostnaden är för hög för mindre köp. Det här är förstås problem som är lättare att lösa för en stor organisation som SJ än för småbutiker.