Färre spel och mer gemenskap
Pokémon Go-skaparna ändrar fokus
Niantic drar ner på både antalet spel och anställda, och byter inriktning till mer gemenskap.
Utvecklaren Niantic har skördat enorma framgångar med sitt AR-spel Pokémon Go, men det har visat sig vara en succé som har varit svår att följa upp trots flera försök.
Nu meddelar företaget att man genomför en rad förändringar för att strömlinjeforma organisationen och dra ner på utgifterna. Det innebär bland annat att man säger upp åtta procent av sina anställda, drygt 85-90 personer, och lägger ner fyra stycken projekt.
Det betyder dock inte att man sitter stilla med utvecklandet. I stället lanserar man vad som kan beskrivas som en social plattform i form av Campfire, främst för alla som spelar Pokémon Go. Campfire ska underlätta för spelare att samarbeta i spelet genom att bestämma mötesplatser, placera ut markörer på kartan för att skapa egna samlingspunkter och information för olika evenemang.
Campfire har funnits tidigare för andra av Niantics spel, men nu ska även Pokémon Go-spelarna bli en del av gemenskapen.