-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Snabba framgångar
Över 1 miljon Fitbit Versa levererade på två månader

Med sin nya smartwatch Fitbit Versa hade Fitbit den uttalade ambitionen att ”nå en bredare publik”. Och det tycks man ha gjort, för nu kommer uppgifter om att enheten skeppats i över 1 miljon exemplar, trots att klockan bara funnits på marknaden i två månader.
Ionic blev inte riktigt den framgång som Fitbit hade hoppats på, och när det var dags för en andra smartwatch-satsning så valde man ett lite annat grepp. Fitbit Versa kostar strax under 2 000 kronor och är därmed cirka 1 000 kronor billigare än Ionic. Versa är dock aningen mindre, har något sämre batteritid och ingen inbyggd GPS. Men konceptet tycks ha fallit konsumenterna i smaken, för klockan har nu enligt Fitbit själva levererats i över 1 miljon exemplar sedan den släpptes för ett par månader sedan. Det är tvivelsutan en imponerande siffra, även om det inte handlar om antalet sålda klockor direkt till slutkonsument. Siffror för specifika regioner saknas och hur det går i Sverige är därmed svårt att säga.
Utvecklarintresse finns
En intressant aspekt av framgångarna är att klockan varken kör Googles Wear OS eller Tizen. I stället har Fitbit valt att förlita sig på sitt eget Fitbit OS, något som vid en första anblick kanske kunde tyckas vara en underlig strategi. Att få med sig utvecklarna på tåget blir i det läget förstås direkt avgörande för klockans potential på marknaden. Men det hela tycks ha fallit väl ut. Runt 18 000 utvecklare ska finnas med i Fitbits utvecklarcommunity och det har tagits fram över 900 appar till operativsystemet så här långt. Hur många av de 18 000 utvecklare som verkligen jobbar på appar för Fitbit OS ska vi däremot låta vara osagt.