Likartade produkter tråkar ut konsumenterna

Oväntat stor nedgång på den kinesiska smartphonemarknaden

Kina utmålas inte sällan som den kanske viktigaste smartphonemarknaden i världen just nu. Men intresset bland konsumenterna tycks ha avtagit radikalt. Det visar färska siffror från Canalys.

Publicerad Senast uppdaterad

Den kinesiska smartphonemarknaden har mer eller mindre blomstrat under många års tid, men nu kommer en oväntat stor nedgång. Det är analysfirman Canalys som tagit fram siffror kring leveranserna i landet under årets första kvartal, och det visar sig att det inte levererats mer än 91 miljoner smartphone-enheter under perioden. För att sätta den siffran i perspektiv så handlar det om den lägsta efterfrågan sedan fjärde kvartalet 2013, och det är dessutom första gången sedan dess som det handlat om färre än 100 miljoner levererade enheter i Kina. 

Xiaomi vinnare

Nedgången var förvisso väntad. Det medger även Canalys. Men att den skulle vara så stor kom som något av en chock, och den analys man gör är att konsumenterna helt enkelt har tröttnat på det likriktade utbudet. Analytikern Mo Jia menar att smartphone-tillverkarna till följd av den tuffa konkurrensen har börjat imitera varandra i allt störe utsträckning, något som gör att kunderna inte tycker att produkterna är särskilt spännande längre. Den enda tillverkare som står för en ökning över året värd att nämna är Xiaomi, som å andra sidan hade det exceptionellt tufft just under första kvartalet 2017, vilket gör att jämförelsen ändå haltar. 

Källa