-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
Likartade produkter tråkar ut konsumenterna
Oväntat stor nedgång på den kinesiska smartphonemarknaden

Kina utmålas inte sällan som den kanske viktigaste smartphonemarknaden i världen just nu. Men intresset bland konsumenterna tycks ha avtagit radikalt. Det visar färska siffror från Canalys.
Den kinesiska smartphonemarknaden har mer eller mindre blomstrat under många års tid, men nu kommer en oväntat stor nedgång. Det är analysfirman Canalys som tagit fram siffror kring leveranserna i landet under årets första kvartal, och det visar sig att det inte levererats mer än 91 miljoner smartphone-enheter under perioden. För att sätta den siffran i perspektiv så handlar det om den lägsta efterfrågan sedan fjärde kvartalet 2013, och det är dessutom första gången sedan dess som det handlat om färre än 100 miljoner levererade enheter i Kina.
Xiaomi vinnare
Nedgången var förvisso väntad. Det medger även Canalys. Men att den skulle vara så stor kom som något av en chock, och den analys man gör är att konsumenterna helt enkelt har tröttnat på det likriktade utbudet. Analytikern Mo Jia menar att smartphone-tillverkarna till följd av den tuffa konkurrensen har börjat imitera varandra i allt störe utsträckning, något som gör att kunderna inte tycker att produkterna är särskilt spännande längre. Den enda tillverkare som står för en ökning över året värd att nämna är Xiaomi, som å andra sidan hade det exceptionellt tufft just under första kvartalet 2017, vilket gör att jämförelsen ändå haltar.