-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
900 000 har skrivit under
Organiserad protest mot nya Snapchat

Att Snapchat nyligen har gjort om sin app har inte tagits emot med blida ögon av särskilt många användare. Nu har över 900 000 Snapchat-användare skrivit under för att Snapchat ska gå tillbaka till det tidigare utseendet i appen.
När Snapchat nyligen gjorde om sin app var det enligt bolaget själva för att fokusera mer på de personer du har kontakt med och mindre på företag och så kallade influencers du inte känner personligen. Man gjorde det genom att kombinera kompislistan där dina konversationer listas med stories-sidan där vännernas publika postningar visas till en sida. Det handlade i korthet om att samla allt socialt på en sida och allt från mediaföretag på en annan sida. Snapchat har ibland kritiserats för att vara rörig och svår att använda och det här var Snapchats svar på kritiken.

Rörig och med för mycket fokus på kändisar
Nu har dock den nya designen mött häftiga protester. I skrivande stund har över 900 000 personer skrivit under protestlistan och man kräver att Snapchat ska återgå till den tidigare designen och upplägget i appen. Bland de som protesterar mot uppdateringen klagar man framförallt på att appen nu blivit rörig och att publika postningar från kändisar får för mycket plats i appen.
Tilltalar äldre
Enligt vd Evan Spiegel har dock den nya uppdateringen tagits emot väl av äldre användare, de över 35 som till skillnad från de yngre och högljudda som protesterat enligt Spiegel tycker appen är bättre nu. Det skriver sajten Slashgear. Eftersom den äldre målgruppen också är mer kapitalstark kan det också innebära att Snapchat får lättare att tjäna pengar på de annonser som finns i appen.