-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Tyska webbplatsen näst intill bortplockad
Oppos problem i Europa fortsätter

Företaget har plockat bort alla sina produkter från sin tyska hemsida, och ryktas vidta åtgärder även den Frankrike.
Det pågår en patentstrid i Tyskland mellan Oppo och Nokia som har resulterat i att tysk domstol har stoppat Oppos försäljning i landet.
Nu har Oppos tyska webbplats rensats på i princip all information om företagets produkter, så när som på kort information om att några av företagets Android-telefoner, inklusive Reno 8-serien och Find N2 Flip, inte är tillgängliga i landet. Det som finns på hemsidan är bara lite information om Oppos partnerskap med UEFA Champions League. Detta har förstärkt ryktena om att Oppo kan komma att lämna den tyska marknaden fullständigt.
Patenttvisten pågår fortfarande och Oppo förhandlar med Nokia, en patenttvist där Nokia hävdar att den kinesiska telefontillverkaren Nokia-patenterad teknik för att bearbeta 4G- och 5G-signaler utan att betala för en licens.
Även Oppos verksamhet i Frankrike påstås vara blåsväder. Det är den franska publikationen Frandroid som rapporterar att Oppo ska ha upphört med all verksamhet och att man inte har för avsikt att ”välkomna na produkter” i landet. Oppo ska också ha sagt upp sina marknadsförings- och säljteam, vilket förmodligen var avgörande för företagets marknadsföringsstrategi i landet.