Slopad bindningstid

Operatörerna: Vi matchar redan Tele2

Foto: Charlie Bennet för Tele2 Sverige

UPPDATERAD Telenor, Telia och Tre tycker att de redan erbjuder sina kunder de schystare villkor som Tele2 nu säger sig ha.

Publicerad Senast uppdaterad

Tele2 dumpar bindningstider, frikopplar telefonavbetalning från abonnemangsbetalning och hoppas vinna kundernas gillande samt gå i bräschen för en ärligare operatörsbransch: Öppnare och tydligare abonnemang men slopde subventioner av telefoner.

Mobilbusiness har kontaktat Telenor, Telia och Tre; alla tre operatörerna anser att det inte finns något riktigt nytt i Tele2:s abonnemangsmodell. De erbjuder – typ – samma sak redan, menar de.

Öppet köp inte alltid så öppet
Tele2 går också ut med att man lanserar “öppet köp” och på abonnemang i en månad. Telenors pressansvariga Alexandra Carlsson pekar i ett mejl till Mobilbusiness på att Telenor införde en ”Täckningsgaranti” redan våren 2013, som låter kunden testa sitt abonnemang i 14 dagar. Dock kräver Telenor att man faktiskt mäter surfhastigheterna med ett speciellt SIM-kort för att bevisa att de inte stämmer med vad operatören har lovat och att testet sker i en gammal telefon. En ny telefonförpackning får inte brytas. 

Telia, berättar operatörens presskommunikatör Irene Krohn, erbjuder kunderna att testa abonnemang och telefon i 30 dagar. Är man inte nöjd får man pengarna tillbaka eller möjlighet att byta. Erbjudandet får dock bara nyttjas en gång per år. 

Kamran Alemdar, pr- och informationschef på Tre, skriver i sitt mejl till Mobilbusiness ingenting om öppet köp, varken på abonnemang eller telefon. På Tres hemsida står dock att läsa att om man köper en vara eller tjänst på distans (via tre.se, över telefon eller utanför Tres affärslokaler) gäller lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, det vill säga rätten att ångra ett köp i 14 dagar.

Bryta loss telefonavbetalning inget nytt?
Enligt Telenors Alexandra Carlsson erbjuder redan operatören mer eller mindre vad Tele2 nu lanserar. Att bryta loss telefonavbetalningen från abonnemanget har Telenors kunder kunnat göra sedan operatören i somras lanserade Telenor Change: 
– Change innebär att vi frikopplar abonnemanget från mobiltelefonen. Vi är positiva till att fler operatörer nu väljer att lansera den här typen av erbjudanden.

Det är inte en helt rättvis jämförelse: Change innebär att kunder 12 månader efter ett tecknat 24-månadersabonnemang får byta sin telefon mot en nyare modell – men inte bryta loss avbetalningen av denna och säga upp sitt Telenorabonnemang. 

Irene Krohn på Telia är tydligare med vad som gäller för kunderna:
– Vi har erbjudit våra kunder abonnemang utan bindningstid sedan 2013.
– Sedan erbjuder vi också mobilabonnemang med bindningstid där det ingår en rabatterad mobiltelefon.

Bindningstid inte samma sak som uppsägningstid
Kamran Alemdar på Tre blandar ihop abonnemang i vilka konsumenten även binder upp sig på en avbetalning för en subventionerad telefon och de avtal som endast är ett operatörsabonnemang.
– Angående det här med att ”slopa bindningstid” på abonnemang så är det inget nytt. Precis som Tele2, erbjuder vi också en månads uppsägningstid om man väljer att bara köpa abonnemang från Tre utan hårdvara, vilket är exakt samma sak som det Tele2 nu väljer att kommunicera (Tele2 väljer att kalla det ”ingen bindningstid”), menar Kamran Alemdar.

Nej, bindningstid och uppsägningstid är inte samma sak. 

Efter att den här artikeln har publicerats så hör Kamran Alemdar av sig till Mobilbusiness och vill förtydliga:
"Vi har ingen bindningstid på de abonnemang som inte inkluderar avtal om att köpa en telefon på avbetalning i 24 månader. De kunder som väljer att köpa en telefon har efter att avbetalningstiden på denna gått ut en månads uppsägningstid på sitt abonnemang – precis som de kunder som väljer att teckna ett abonnemang utan telefon."

Telenor har också svårt att se vad som skulle skilja deras erbjudande från Tele2:s nya modell:
– Hos oss kan man välja att antingen köpa ett abonnemang med bindningstid eller ett abonnemang utan bindningstid, svarar Alexandra Carlsson. 

Jo, men utan bindningstid måste telefonen betalas kontant och kan inte fås på avbetalning.

Telias Irene Krohn svarar som ovan: antingen ingen bindningstid och ingen avbetalningstelefon – eller 24-månadersavtal och lur. Inga konstigheter.

Datamängdsbyte inte så nytt
Möjligheten att kunna öka eller minska datamängd efter behov lanserade Telenor i oktober 2011 påpekar Alexandra Carlsson.
– Våra kunder har sedan dess kunnat byta abonnemangsform fritt varje månad. 

Det kan Telias kunder också – men bara upp, eller tillbaka ner till den abonnemangsmängd man tecknade från början. Inte mindre data än så.
– Våra kunder kan alltid byta till en högre surfmängd när som helst eller byta tillbaka till den surfmängd man valde då man tecknade abonnemanget, svarar Irene Krohn på Mobilbusiness fråga om man har haft planer på eller nu ser en anledning till att låta kunder öka eller minska datamängd efter behov, svarar Irene Krohn.

Tre låter kunder som inser att de behöver mer datatrafik än vad de räknat med köpa till denna efter behov.

Tre ser eventuell ny branschstandard
Tre är dock den enda operatör som uttalat erkänner att Tele2 har gjort genomgående förändringar i sitt konsumenterbjudande. Kamran Alemdar öppnar även upp för att det här kan komma att påverka alla operatörer, men känner sig inte orolig.
– Kul för vår bransch att det händer saker, att man provar nya grepp. Vi känner oss trygga med vårt erbjudande och kommer inte att göra något ogenomtänkt. Med det sagt får vi se hur detta fungerar i praktiken, innan dess är det svårt för oss att uttala oss om eventuella justeringar, säger han.

Och nu får kunderna helt enkelt säga sitt. Kommer Tele2 att lyckas med dyrare telefoner, men öppnare abonnemang?