-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Genererar pengar
Operatörer kan blockera mobilannonser

Inom kort kanske du slipper annonser i mobilen, tack vare din operatör.
Operatörer vill ha mer pengar och som sidoeffekt får du ett lite enklare liv. Det är mer eller mindre sammanfattningen av att mobiloperatörer snart kan börja blockera mobila annonser.
Med hjälp av företaget Shines teknik kan operatörer blockera annonser i sina nätverk, lite som att sätta en reklamblockerare redan i nätet istället för i de enskilda enheterna. Det gör att annonsjättar som Google skulle kunna filtreras bort innan de når användarnas telefoner.
Att slippa annonser i mobilen är den direkta effekten, vilket kan ses som en slags konsumentnytta. Särskilt eftersom mobila annonser både drar en hel del data och har visat sig suga en hel del extra batteri.
Att slippa annonser lättar även på trycket i nätverken, vilket även är positivt från operatörernas sida i åtminstone större städer, men det blir snabbt klart vad moroten för operatörer att använda tekniken ligger. Nämligen att sätta press mot annonsföretagen att betala ut en del av intäkterna från annonserna till operatörerna för att de ska synas över huvud taget.
Än så länge har inga operatörer nämnts i klartext som användare av tekniken.