Telenors lågprismärke skarpt lanserat
Operatören Vimla vill låta kunder påverka
Vi är mer än en lågprisoperatör. Det är Vimlas budskap när operatören lanseras idag.
Vimla ska alltså inte bara vara en lågprisoperatör utan en ny typ av operatör som låter sina kunder (dessa kallas medlemmar) påverka vilka nya tjänster som ska utvecklas framöver. Det är budskapet som ska fram när Vimla, tillsammans med utvalda betatestare, på tisdagen presenterade sin satsning inför några journalister och designstudenter.
Vimla är ett Telenor-varumärke och använder operatörens mobila nät men ska ha stor självständighet.
– Vi är ett helt separat team från Telenor, vi har en styrelse, vi får göra precis vad vi vill, säger Johan Littorin, affärsansvarig och en av initiativtagare till Vimla.
Vad gäller abonnemang så satsar operatören på enkelhet: abonnemangspriset ligger på 200 kronor i månaden, utan vare sig bindningstid, uppsägningstid, anslutningsavgift eller fakturaavgift, med obegränsade fria samtal och sms inom Sverige och en gigabyte data i månaden med 4G–hastigheter. Priserna ska vara konkurrenskraftiga men inte nödvändigtvis de lägsta. Abonnenter kan också sänka sin månadskostnad genom att tipsa kompisar. För varje person som tecknar ett abonnemang via en tipslänk sänks månadsavgiften med 10 kronor i månaden för användarna, så länge de är aktiva kunder.
– Vi är inte billigast men vi är väldigt nära. När man väljer att sticka ut på pris så gör man det men vi vill sticka ut av andra anledningar. Men visst är pris viktigt för kunden, säger Littorin.
Vimla vill nämligen sticka ut genom att låta kunder, alltså medlemmar, påverka det framtida tjänsteerbjudandet, via websajtens forum.
– Vi vill ge folk möjligheten att påverka: påverka sitt abonnemangspris genom att tipsa kompisar (och få rabatt), påverka med idéer på saker man kan lägga till (exempelvis nya tjänster).
Men det ska hamna inom ramen för det som är rimligt för en operatör att göra, säger Littorin.
– Vi hoppas på att kunna bjuda in våra användare till en dialog och få idéer så att vi kan vidareutveckla tjänsten. Vi anser inte att vi är klara utan att tjänsten ska utvecklas, fortsätter han.
Det är också via forumet och chatten som man som kund kan få hjälp, antigen av Vimlas personal eller av andra användare som svarar på frågor i forumet. Att erbjuda kundtjänst enbart på det viset är ett medvetet val. Visserligen är det också en kostnadsfråga. Vimla svarar i chatten direkt mellan klockan 08:00 och 18:00 och på forumet oftast inom en timme, enligt Emma-Klara Wächter, webb- och kommunikationsansvarig på Vimla. Jämförelsevis svarar Telias lågprisoperatör Halebop på chattfrågor mellan 8:00 och 22:00, och via mejl inom 24 timmar. Hos Comviq besvaras också kundernas frågor via Facebook.
– Målgruppen är folk som är 18-30 år gamla, som söker information på internet, söker svar i forum, använder forum som en källa för information, säger Johan Littorin.
Inom några dagar lanserar Vimla ett nytt abonnemang med mer surf och ett surfpaket för surf i utlandet.
Kommentar
Vimlas idé att tillsammans med sina kunder vidareutveckla sitt tjänsteerbjudande ligger onekligen rätt i tiden. Om detta genomförs på rätt sätt kan det absolut ge upphov till spännande nya tjänster och för Vimla och Telenor är det om inget annat ett bra sätt att ta vara på vad kunder efterfrågar. Risken här är att det inte kommer in nya idéer och att hela dialogen dör ut alternativt att det kommer in för många idéer som ligger utanför ramen för vad Vimla eller Telenor kan göra och att användarna blir besvikna. Som Sara Rosengren, doktor inom marknadsföring på Handelshögskolan, och en av betatestarna på plats vid Vimlas lansering sa så är mobilabonnemanget en produkt som man använder väldigt ofta men som man bryr sig mycket lite om.
Sveriges övriga tre stora operatörer har redan idag varsitt lågprismärke och det var nog dags för Telenor att även lansera sitt: låga priser och ökad enkelhet ligger högt upp på vad mobilkunder efterfrågar. På den fronten ligger Vimlas nuvarande erbjudande mycket nära Comviq Fastpris 195, vad gäller såväl pris som abonnemangsvillkor.
Vill du föra dialog med din operatör och påverka utvecklingen av nya tjänster eller räcker det med bra priser och avtalsvillkor? Kommentarsfältet är ditt.