För andra året i rad
Operatören Vimla har flest nöjda kunder
För andra året i rad visar SKI att Vimla har de nöjdaste kunderna.
Svenskt Kvalitetsindex, SKI, har publicerat sin årliga telekommätning,
och i den framgår det att Vimla är den operatör som har flest nöjda privatkunder.
Detta för andra året i rad. Vimla landade enligt SKI på 75,1/100 före Hallon på
72,4/100 och Halebop på 72,1/100. Branschens snitt hamnade på 68,8/100, och
längst ner på listan hamnade Telia med 67,3/100, Tele2 med 68,3/100 och 3 med
68,8/100.
På företagssidan blev siffrorna däremot annorlunda. Branschens
snitt hamnade här på 71,1/100 och den enda namngivna operatören över det
snittet blev Tele2/Telenor med 71,2/100. Det högsta betyget på 73,5/100 gick
däremot till den sammanslagna gruppen ”Övriga”.
I ett pressmeddelande säger Johan Parmler, VD Svenskt
Kvalitetsindex, att ”Branschen i stort, både när det gäller privat- och
företagskunder, har lyft sig inom flera områden. Service och kontakt har varit
ett stort problemområde men här har branschen förbättrat sig, särskilt gentemot
företagskunderna. Betyg på prisvärdheten har ökat och det har haft en större
positiv påverkan på kundnöjdhet än tidigare, något vi också sett i andra
SKI-studier under året.”