-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
Oneplus sänker priset
Oneplus VD: Vi ska börja göra billiga telefoner igen

I en längre intervju berättar Oneplus VD om deras kommande affärsstrategi som bland annat innefattar ett större ekosystem av prylar och att de ska börja sälja billigare telefoner igen.
I en intervju i med Pete Lau VD:n för Oneplus, som Fast Company gjort berättar han om företagets framtida strategi. När Oneplus dök upp på marknaden för sex år sedan så var det många som förvånades över att de erbjöd hyfsad prestanda till låga priser. Det här lockade till sig en skara trogna fans, som gillade märket. Vart efter åren gått så har Oneplus mobiltelefoner ökat stadigt i pris och på vägen har kanske en del av de där ursprungliga fansen hoppat av, de som gillade balansen mellan pris och prestanda.
Oneplus har dock inte tappat alla sina kunder på grund av sina ökande priser, enligt Counterpoint Researchs senaste rapport ligger de på fjärde plats i antal sålda enheter efter Apple, Samsung och Huawei.
Men Lau berättar att nu är planen att fånga upp den grupp kunder som är ute efter smartphones i den lägre prisklassen. Det första steget ska vara en lansering i Indien som ska följas av lanseringar på andra marknader, bland annat, Europa och Nordamerika.
Planen är att skapa ett större ekosystem av produkter, utöver smartphones, och mjukvaror som samverkar och då behöver man locka in flera kunder i systemet. Det kan man enklare göra om man har produkter i ett lägre prissegment, menar Lau. Det är där volymerna finns.
Oppo ska hjälpa till
Sedan tidigare råder det ju vissa oklarheter kring vilka som egentligen ligger bakom Oneplus. Men i intervjun namnger Lau bland annat en investerare som kallas Oplus. Oplus står även bakom märkena Oppo och Realme. Att de tre har något samröre har väl varit tydligt tidigare då deras modeller ofta har haft tydliga likheter och delat viss ny teknik.
Lau vidhåller dock att Oneplus är ett självständigt företag men att de delar underleverantörer och tillverkning med Oppo. Men Lau menar också att Oppo kommer att hjälpa Oneplus med att bygga upp det nya ekosystemet av produkter. Exakt vad det innebär är oklart, då Lau väljer att inte avslöja mer i frågan.
Hur det går för Oneplus (och Oppos?) kommande nätverk av produkter, återstår att se. Men än så länge verkar de ha lyckats med mycket av det de tagit sig för.