Blipp men oftast med vanliga kortet

Ökning av mobila betalningar men Sverige ligger efter globalt

Antalet köp i butik med mobila betalningslösningar har ökat i Sverige. Det visar en ny undersökning.

Publicerad Senast uppdaterad

Det är statistik från betalbolaget Adyen som visar hur vi svenskar betalar för våra köp i olika butiker. Enligt bolaget så har framförallt andelen kontaktlösa köp ökat, från 30 procent i december 2018 till 50 procent i december 2019. 

Ökat stöd

Anledningen till att kontaktlösa betalningar ökar i andel är så klart att stödet både när det gäller kort från bankerna och stödet i butikernas betalterminaler har ökat. Adyen ser även en ökning för mobila betalningar med hjälp av tjänster som Apple Pay, Samsung Pay och Google Pay. Här ligger dock Sverige efter många andra länder.

"Enorm ökning"

Tobias Lindh, Norden- och Baltikumchef på Adyen berättar att man under 2018 såg en enorm ökning av mobila betalningar i butik och att trenden fortsatt. Det globala snittet är att fem procent av alla köp i butik genomförs med Apple Pay, Samsung Pay eller en liknande tjänst och i Storbritannien är det till och med uppåt tio procent. En förklaring till det senare kan vara att till exempel London även erbjuder resenärer i kollektivtrafiken att enkelt betala resan med samma betalningslösning.

– När det kommer till användandet av mobila plånböcker i Sverige så ser vi att stödet hos de svenska bankerna har varit avgörande. När Apple Pay lanserades så var det initialt endast med en bank. Ju fler banker och andra aktörer som möjliggör för svenskar att lägga till sitt kort i Apple Pay, desto större avtryck gör det i datan, berättar Tobias.

Så kan du använda mobilen som betalkort

Mobil har tidigare rapporterat om flera sätt att använda Apple Pay även om din bank inte stödjer tjänsten. Det handlar till exempel om Klarna som har stöd för Google Pay och Apple Pay och kan kopplas till ditt bankkonto, eller om Curve som låter dig koppla valfritt betalkort till Apple Pay eftersom Curve då agerar som mellanhand. 

Enligt Adyan är andelen köp med mobila lösningar i Sverige idag 1,2 procent, vilket alltså är en bra bit under det globala snittet. Samsung Pay är den tjänst i Sverige som har stöd för flest kortutgivare och banker medan Apple Pay och Google Pay ännu så länge lockat betydligt färre.