-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
Standardkrig inom VR
Oculus blockerar Vive-användare

En systemuppdatering av Oculus Rift gör att användare med HTC Vive inte längre kan använda deras appar.
Virtual Reality är en teknik som än så länge är i early adopter-fasen, och det betyder att det långtifrån finns någon standard. Vi har Oculus och Samsung i ett lag, Sony i ett, LG i ett tredje, och Google som med Cardboard och Daydream försöker etablera standarder.
Upplagt för standardkrig, alltså, och nu har vi sett det första tecknet på det. Oculus har gjort en systemuppdatering till Rift, och en konsekvens av det är att man måste ha en Oculus Rift ansluten till sin dator för att kunna köra Rift-appar.
Enligt Oculus syftar hårdvarukontrollen till att skydda mot piratkopiering av program, vilket låter rätt och rimligt, men en konsekvens är att folk som i stället har investerat i HTC Vive inte längre kan använda Oculus-program. Det gick tidigare med tredjepartsappen revive, men det är alltså inte längre möjligt, såvida du inte har en Oculus Rift ansluten till datorn utöver din Vive.
Oculus har tidigare gått ut med att de är för öppenhet och inte vill låsa någon vid deras headset, men det är alltså vad man gjort nu, oavsiktligt eller avsiktligt.