-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
-
PLUS
De bästa nyheterna till Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så får du nytta av dem
-
PLUS
Många stoppklossar på väg mot bättre wifi
-
PLUS
Första intrycket: Moto AI beta – smygtitt och förhandstest
-
PLUS
Krönika: Hårdvaran i Galaxy S25 nästan sekundär för Samsung
Standardkrig inom VR
Oculus blockerar Vive-användare

En systemuppdatering av Oculus Rift gör att användare med HTC Vive inte längre kan använda deras appar.
Virtual Reality är en teknik som än så länge är i early adopter-fasen, och det betyder att det långtifrån finns någon standard. Vi har Oculus och Samsung i ett lag, Sony i ett, LG i ett tredje, och Google som med Cardboard och Daydream försöker etablera standarder.
Upplagt för standardkrig, alltså, och nu har vi sett det första tecknet på det. Oculus har gjort en systemuppdatering till Rift, och en konsekvens av det är att man måste ha en Oculus Rift ansluten till sin dator för att kunna köra Rift-appar.
Enligt Oculus syftar hårdvarukontrollen till att skydda mot piratkopiering av program, vilket låter rätt och rimligt, men en konsekvens är att folk som i stället har investerat i HTC Vive inte längre kan använda Oculus-program. Det gick tidigare med tredjepartsappen revive, men det är alltså inte längre möjligt, såvida du inte har en Oculus Rift ansluten till datorn utöver din Vive.
Oculus har tidigare gått ut med att de är för öppenhet och inte vill låsa någon vid deras headset, men det är alltså vad man gjort nu, oavsiktligt eller avsiktligt.