-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
-
PLUS
De bästa nyheterna till Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så får du nytta av dem
-
PLUS
Många stoppklossar på väg mot bättre wifi
-
PLUS
Första intrycket: Moto AI beta – smygtitt och förhandstest
Ska göra skillnad
Nytt namn – Samsung kan byta ut Galaxy

Det är inte det enda namnet Samsung använt för sina smartphones, men det har blivit allt mer dominerande. Nu undersöker Samsung själva att ersätta namnet med ett annat på sina mest avancerade produkter.
Samsung har släppt mobila produkter under varumärket Galaxy sedan 2009. Samsung Galaxy, eller Samsung i7500 var också bolagets första telefon med Android som operativsystem. Tidigare hade vi bland annat sett Samsung Wave med operativsystemet Bada, Samsung Ativ och Samsung Omnia med Windows Phone eller Symbian. I andra länder har Samsung även använt varumärket Anycall i stor omfattning. Men Galaxy har alltså blivit det dominerande.Nu kan det komma att ändras.
Enligt uppgifter till koreanska publikationen Etoday undersöker Samsung internt nu om ett annat, unikt namn, ska sättas på de mest påkostade flaggskeppen istället, för att differentiera dessa mer som lyxprodukter, då i kamp med framförallt kanske Apple. Nu använder ju Samsung namnet Galaxy på allt från de dyraste vikbara till be billigaste Android-budgetlurarna, headseten och surfplattorna. Ett nytt namn enbart för flaggskeppen skulle särskilja dessa mer.
Vi kan dra paralleller till Toyotas lyxvarumärke Lexus eller hur Huawei skapade varumärket Genisis. Vid CES.mässan tidigare i år ska Samsungs Lee Young-hee som är chef för global marknadsföring yttrat förståelse för att “folk förväntar sig ett nytt namn” när det sker en innovativ vändpunkt.
Vad den vändpunkten och namnet kan vara återstår att se.
Etoday refererar flera undersökningar som visar att en stor majoritet av unga idag föredrar Iphone och skriver om en bakgrund till det faktumet i Sydkorea. Där hävdar det att många barn får sin första mobiltelefon av föräldrarna och att den ofta är en billig Samsung Galaxy. Den telefonen jämför barnet med Iphone och eftersom den senare då är bättre på så många sätt cementeras åsikten att Iphone är att föredra.
För Samsung kan ett nytt varumärke innebära både stora nya kostnader för marknadsföring, för att etablera det nya namnet, och stora möjligheter till större framgångar.
En branschkännare säger till Etoday att “eftersom Samsung inser att ett nytt varumärke behövs, finns det en stor möjlighet att ett nytt varumärke kommer att skapas”.
Kanske får vi under nästa år se en ny serie telefoner lanseras under ett event som inte heter Galaxy Unpacked. Utöver det så använder ju Samsung Galaxy-namnet flitigt även på till exempel sin egen butik Galaxy Store och på högprofilerade Galaxy AI.