-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Huawei ser in i framtiden
Nya utmaningar för Huawei: Så planerar de att klara 2022

Stora satsningar på innovation ska vara vägen in i framtiden, men hindren är många.
Huawei står inför större utmaningar under 2022 än vad man gjorde under 2021. Det konstaterade Huaweis ordförande Ken Hu vid Huawei Global Analyst Summit 2022 i Shenzhen, Kina. Enligt Hu kommer utmaningarna att tvinga företaget att utvidga sitt produktsortiment, investera mer i forskning och utveckling, och se till att effektivisera hur företaget arbetar. Man ska dessutom se till att hålla företaget borta från sådant som anses vara ekonomiskt riskabelt och koncentrera sig på säkrare men inte lika nytänkande produkter och tjänster. Hu hävdar dock att investeringar i forskning och utveckling är det som kommer att leda företaget in i framtiden. Man har till exempel som mål att kunna leverera mobildata med hastigheter på upp till 10Gb/sek med hjälp av vad man kallar 5.5G-utrustning.
Ett annat effektiviseringsprojekt är Huaweis nyligen lanserade MetaStudio där man kommer att flytta hela produktionsprocessen ut i molnet.
Bland utmaningarna tar Hu upp bland annat handelsrestriktioner, geopolitiska konflikter, Kinas fortsatta problem med Covid-19, inflation och valutasvängningar.