UPPDATERAD NYHET: Nytt simkort till alla kunder
Nya unika funktioner när operatören Vimla byter teknisk plattform
Telenors lågprisvarumärke Vimla byter teknisk plattform för att kunna erbjuda en rad nya, unika funktioner. Bytet innebär att alla kunder behöver byta simkort.
En av de första funktionerna som gör entré är Vimla Filter, vilket är en funktion som släpper igenom samtal bara från de du uttryckligen valt ut. Valet gör du i Vimlas app och när någon annan än de utvalda försöker ringa dig så resulterar det bara i en pushnotis, så att du, om du vill kan välja att ringa upp själv, senare. Notisen visar även vem det var som ringde så du kan avgöra snabbt om det var något viktigt.
Johan Littorin som är affärsområdesansvarig på Vimla berättar för Mobil att intresset från befintliga kunder varit stort för att använda den nya plattformen, men han är förtegen om vilka framtida funktioner som den kommer möjliggöra.
– I första hand kommer vi fokusera på att göra upplevelsen med vår kommande app Filter riktigt bra innan vi går vidare, säger han.
Började 2017
Beslutet att byta platttform tog man på Vimla enligt egen utsago efter att under 2017 ha träffat ett stort antal kunder för att fråga vad Vimla skulle kunna göra bättre. Bytet av teknisk plattform innebär även att Vimla blir mer fristående från moderbolaget Telenor och fungerar mer “som en helt egen operatör”. En nackdel med det inledningsvis är att man inte har klara avtal som gör att simkortet fungerar utomlands i alla länder. Till en början kommer man därför bara kunna använda Vimla i de länder som operatören listat på sin hemsida. Vimla säger sig arbeta för att det nya simkortet ska fungera i alla länder. De flesta länder i Europa och de länder som Vimla-kunderna besöker flitigast finns med och idag adderades till exempel Storbritannien. I resten av världen kan du använda kortet i bland annat USA, Thailand och Turkiet men många andra länder saknas än så länge. Johan Littorin på Vimla lovar att de ska fortsätta jobba med grundfunktionaliteten och vilka länder som de kan ge tillgång till med roaming.
Byter simkort via webbsida
Vimla säger sig ha arbetat med den nya tekniska plattformen i nästan två år och syftet är att kunna erbjuda mer än grundtjänsterna meddelanden, samtal och surf. Nya kunder som tecknar abonnemang idag får inte det nya simkortet, men nya liksom gamla kunder som vill byta kan göra det på adressen sim.vimla.se. Bytet ska ske ungefär som när man blir ny kund, genom att du först beställer ett kort och sedan väljer en dag då du vill att bytet ska ske.