-
PLUS
Krönika: Det bästa är inom räckhåll
-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
Digitalt innehåll och förlängd omvänd bevisbörda
Nya konsumentköplagen: Enklare att reklamera fel på mobiler och digitala tjänster
Den 1 maj 2022 trädde en ny, uppdaterad version av konsumentköplagen i kraft. Den ger dig som konsument bättre möjligheter att reklamera fel på produkter.
En hel del har hänt med utvecklingen av de tekniska prylar som vi som konsumenter köper, så som mobiltelefoner och andra saker jämfört med 1990, året då konsumentköplagen vi vant oss vid trädde i kraft. Den nya versionen av konsumentköplagen som trädde i kraft 1 maj tar upp en hel rad med fördelar för dig som konsument, denna gång både när det gäller fysiska prylar och digitala tjänster och varor.
Förlängd omvänd bevisbörda
Ett exempel på en större förändring med den nya lagen har med reklamation att göra. Tidigare har fel och problem som uppkommer hos en vara setts som ursprungliga om de uppkommit inom sex månader från köpet, medan ursprunget på fel som uppkommer efter sex månader ska bevisas av köparen. Denna "omvända bevisbörda" förlängs nu till två år, där alltså bevisbördan ligger hos säljaren som måste bevisa att felet inte är ursprungligt.

Har du köpt en mobiltelefon som slutar fungera efter ett och ett halvt år efter ditt köp ligger det alltså på den du köpt produkten av att felet inte är ursprungligt. Möjligheten att reklamera en vara är fortsatt tre år med bevisbörda för köparen under det tredje året.
Uppdateringskrav & digitala tjänster
Nytt är också att enskilt tillhandahållande av digitalt innehåll eller digital tjänst får en omvänd bevisbörda under ett år. Detta innbär att man får möjlighet att reklamera programvara eller streamingtjänster på ett nytt vis som inte varit möjligt tidigare.
Som exempel kan de långa och svårlästa avtal som presenterats digitalt innan en tjänst startas, där företagen friskriver sig från det mesta, förlora sin vikt. En annan del i den nya konsumentköplagen är kraven på att säljaren måste erbjuda uppdateringar som är nödvändiga för att en vara eller tjänst ska stämma överens med det ursprungliga avtalet. Som exempel kan datorer och mobiltelefoner nämnas, med obligatoriska leveranser av säkerhetsuppdateringar.
Den uppdaterade konsumentköplagen togs i bruk 1 maj 2022 och omfattar handel från och med samma datum. Organisationen Sveriges konsumenter tror att den nya lagen leder till att fler konsumenter får rätt i tvister, samtidigt som incitamenten för att ta fram varor med högre kvalitet ökar hos tillverkarna.