-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
Autogiro med appen
Ny tjänst hos Swish: Prenumerationer med återkommande betalning

En ny tjänst där företag ska kunna ta initiativet till återkommande Swish-betalningar som dras från ditt konto förbereds just nu.
Swish förbereder en ny tjänst kallad Swish Återkommande betalningar. Denna tjänst har ännu inte lanserats, men den bekräftas i nya avtalsvillkor som Skandia ber sina kunder att acceptera.
Tjänsten innebär att företag kan ta initiativ till betalningar som blir återkommande, som en typ av prenumeration alltså. För att som kund tacka ja måste du först ansluta dig till denna tilläggstjänst och acceptera villkoren. Det är alltså tilläggstjänsten som heter "Swish Återkommande betalningar."
I avtalstexten hos Skandia (finns under punkt 8 i pdf) beskrivs tjänsten som att både företaget som initierar prenumerationen och du som kund måste anslutas till tjänsten. Debiteringen sker återkommande på en överenskommen tidpunkt, ungefär som autogiro alltså.
Skandias avtalsvillkor som nu presenteras träder i kraft först den 26 april 2024, så det kan alltså dröja minst tills dess eller senare innan tjänsten lanseras.
Swish presstjänst bekräftar för Mobil att tjänsten kommer lanseras under våren och att mer information om Swish Återkommande betalningar släpps framöver.
– Med återkommande betalningar slipper användaren ta fram sitt kreditkort eller få hem en pappersfaktura på en återkommande tjänst, istället dras pengar enkelt, i realtid, via Swish, säger Jenny Ragnertz.
Det ska alltså vara smidigt för både kunder och företag, enligt Swish själva, och tjänsten lanseras under våren.