-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
Ingen ände på eländet?
Ny “säker” Note 7 påstås ha brunnit
En kinesisk Note 7-ägare säger att hans enhet har råkat ut för den numera ökända batteribranden, trots att den är märkt som säker av Samsung.
Det är nog få vid det här laget som har missat att Samsung har haft lite batteriproblem med flagskeppmobilen Galaxy Note 7. Efter flertal bekräftade rapporter om självantända/exploderade enheter, så gjorde Samsung en global återkallning av alla Note 7:or. Underleverantören som låg bakom de felaktiga batterierna togs bort ur ekvationen och nya säkra enheter producerades som utbyte mot de felaktiga.
Det finns dock vissa som hävdar att problemen kanske inte bara är batterirelaterade utan att Samsungs grundformgivning av mobilen är felaktig. Teorin är att det är för lite plats för det relativt stora batteriet och att det kan vara en orsak till att mobilen får för sig att begå självmord under laddning. Än så länge finns det inga bevis för påståendet men nyheten om att en, av Samsung ”säkermärkt”-Note 7, ska ha brunnit lär i alla fall inte släcka teorin.
Kinesiska Note 7-ägaren Hui Renjie säger att han köpte sin Note 7 via JD.com i helgen och att den anlände på måndag morgon. Exakt vad som skett sedan är oklart, men resultatet påstås i alla fall vara två brända fingrar, en skadad Macbook och en väldigt välstekt Note 7-mobil. Enligt Hui besökte en Samsung-representant honom efter att han rapporterat problemet till tillverkaren. Representanten erbjöds sig att ta den skadade mobilen, men Hui tackade nej till erbjudandet. Enligt Bloomberg säger Hui att han inte litar på att Samsung skulle offentliggöra orsaken bakom branden och Hue ville att allmänheten skulle känna till vad han hade råkat ut för.
Det kanske är för tidigt att dra några konkreta slutsatser av de senaste skeendena. Fyra andra kinesiska Note 7-enheter ska ha rapporterats ha brunnit, men Samsung hävdar enligt CNN att i minst två av fallen ska den bakomliggande orsaken bara fel på den externa strömkällan, inte ett felaktigt batteri.
När Phonearena.com skrev in Hui:s enhets IMEI-nummer i Samsungs återkallningskolltjänst så identifierades enheten som en säker enhet som inte ingår i återkallningen. Det i kombination med de CNN-publicerade bilderna på Hui:s skadade enhet, gör att det i alla fall finns anledning till att känna en viss hälsosam skepticism mot Samsungs påståenden om att de batterirelaterade problemen är åtgärdade.