[UPPDATERAD MED PRISUPPGIFTER OCH NYA BILDER] MyFC visar nu upp nästa generation av sitt bränslecells-system, och den här gången behöver man inte krångla med vatten.
Svenska MyFC har specialiserat sig på reservladdare till mobilen som baserar sig på en bränslecellsteknik. Fördelen är att du inte behöver ladda reservladdaren i förväg. Nackdelen är att du behöver engångskassetter till laddaren, som kostar pengar och tar plats.
Nu visar MyFC upp sin nästa generations produkt, Jaq, som ska börja säljas fjärde kvartalet i år. Jämfört med föregångaren Powertrekk ser det ut att bli en oerhörd förbättring i design och funktionalitet. I Powertrekk var man tvungen att sticka hål på en puck, hälla på vatten, och sedan vänta medan laddaren pyste ut ångor, förfarandet påminde mest av allt om att elda med ett fältkök.
I Jaq har pucken ersatts av en kassett som är något större än ett kreditkort, och som redan från början innehåller det vatten som behövs för att starta processen. Det enda du behöver göra för att dra igång laddningen är att plugga in kassetten i laddaren. En kassett rymmer 2600 mAh, det vill säga ungefär en mobilladdning.
Annons
Enligt MyFC består kassetterna enbart av återvunnet material, vanligt koksalt och vatten, och kan därför slängas i vanliga soporna med gott samvete.
Annons
Akilleshälen för första generationen av MyFC:s teknik är priset. Dagens Powertrekk-system kostar cirka 1000 kronor för laddaren och laddningspuckarna kostar en femtiolapp styck. För det priset kan du få tag på flera vanliga reservbatterier, och fördelarna med ett engångssystem för laddning jämfört med en uppsättning uppladdningsbara batterier är inte självklara.
- Enligt en marknadsundersökning vi gjort med Tre sade kunderna att priset bör ligga mellan 10-30 kr per laddning, jag tror att vi kommer att ligga i det nedre intervallet. Laddaren JAQ kommer att vara betydligt billigare än PowerTrekk, betydligt billigare, berättar Björn Westerholm, vd för MyFC.
Systemet är relativt lättviktigt, så bäst fungerar nog lösningen för den som ska ut i vildmarken och vill resa med så lätt baggage som möjligt. För de allra flesta människor är nog ändå MyFC:s bränslecellsteknik mer häftig än en lösning på ett praktiskt problem.