AI-assistans på rummet nästa

Nu tar Amazon Alexa in på hotell

Amazons AI-assistent Alexa kommer nu i en specialanpassad version för hotel. Jättekedjan Marriott har redan hakat på och testkör konceptet för fulla muggar.

Publicerad Senast uppdaterad

Echo-enheter på hotellrummet kan bli en vanlig syn framöver, om Amazons senaste koncept Alexa for Hospitality lyckas slå igenom på allvar. Det handlar om en version av den ordinarie AI-assistenten Alexa som skräddarsytts för just hotellverksamhet. Ja, faktum är att det handlar om en skräddarsydd variant för varje enskilt hotell till och med. Och tanken är inte så tokig. Med hjälp av Alexa på rummet ska man till exempel kunna göra beställningar av det slag som tidigare krävde ett samtal till receptionen. Dessutom ska man kunna spela musik och styra sådant som belysning, värme och motoriserade persienner i rummet via en Echo-högtalare. En annan smart aspekt av det hela är möjligheten att få tips på aktiviteter och händelser i det område där man befinner sig, ett slags interaktiv röstbaserad guidning, skulle man kunna säga. 

Integritetsfrågan viktig

Hotellkedjan Marriott har redan hakat på och testkör nu konceptet på ett antal utvalda hotell i USA. På sikt har man tänkt sig att rulla ut AI-assistenten till samtliga av koncernens hotell. Men konceptet väcker förstås frågan om användarintegritet till liv. Vad händer till exempel med tidigare gästers information? Enligt Amazon så ska samtliga inspelningar som görs raderas på daglig basis och hotellet får aldrig någon tillgång till röstinteraktionen med Echo-enheterna. Amazon hävdar att man på sikt även kommer att låta användarna länka sina privata Amazon-konton till hotell-enheterna, något som till exempel skulle göra det möjligt att spela upp musik från sina egna streamingtjänster på högtalarna. 

Källa