-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
Apple utvidgar mängden annonser
Nu kommer fler annonser till App Store

Apple inleder nu sin nya policy för att visa annonser.
Det har redan tidigare talats om att Apple vill öka sina intäkter från App Store genom att introducera fler möjligheter att visa annonser. Nu står företaget beredda att introducera dessa nya annonsvisningar som kommer att inledas den 25 oktober i samtliga länder utom Kina. Bland annat kommer det att dyka upp annonser under fliken "Idag" och i botten av individuella app-sidor i App Store. Annonserna kommer att ha en blå bakgrund samt en annonsikon.
Den nya annonsvisningar har väckt en hel del kritik, inte bara från personer som inte vill se fler annonser utan även från utvecklare. Detta eftersom det nu blir svårare för utvecklare att få sina appar exponerade där appar tidigare kunde visas upp för att de hade uppnått en tillräckligt stor popularitet. Nu hävdar utvecklare att den typen av självdrivande exponering försvinner så att man nu måste köpa annonsutrymme, med allt vad det innebär, för att få exponering. Om det då handlar om appar som är gratis eller är väldigt billiga, menar utvecklare att exponeringen blir obefintlig då annonskostnaderna blir högre än eventuella intäkter.