-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
-
PLUS
De bästa nyheterna till Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så får du nytta av dem
-
PLUS
Många stoppklossar på väg mot bättre wifi
-
PLUS
Första intrycket: Moto AI beta – smygtitt och förhandstest
-
PLUS
Krönika: Hårdvaran i Galaxy S25 nästan sekundär för Samsung
Lanseras här i september
Nu kommer Facebooks Youtube-utmanare Watch till Sverige

Facebook lanserade 2017 en tjänst kallad Watch i USA. Tjänsten – som är en del av den ordinarie Facebook-appen – är en tydlig utmanare till Googles Youtube. Och nu ska Watch lanseras även i Sverige.
Ibland är man inte ens medveten om vad man har missat. Facebook-tjänsten Watch är ett bra exempel på den saken. För trots att det sociala nätverkets Youtube-utmanare nu mer har över 50 miljoner månatliga tittare, så hör man förvånansvärt sällan något om den. Watch är förvisso än så länge bara lanserat i USA, men å andra sidan brukar ju det sällan innebära några nämnvärda brister i rapporteringen kring en tjänst. Vi lär få höra desto mer framöver, då Facebook nu aviserat att en större utrullning står för dörren. Sverige är dessutom ett av de länder som ingår i en andra lanserinvsvåg i Europa, som ska ske i september. Storbritannien och Irland har redan nu fått tillgång till Watch.
Liknar Youtube på flera sätt
Facebook Watch är kort och gott en plattform för att titta på videoklipp, som ingår som en del i den ordinarie Facebook-appen. Rent affärsmässigt erbjuder man innehållsskaparna samma villkor som youtube gör. Det innebär att 55 procent av intäkterna från annonserna går till upphovsmakaren och resterande del går till Facebook. Rent funktionellt fungerar det också ungefär som Youtube. Man kan följa olika användare och sidor och man kan spara klipp i personliga spellistor. Appar för Apple TV, Android TV och Xbox finns också. Rent utbudsmässigt finns såväl tv-serier som sportsändningar, och det är inte minst på grund av det senare som Facebook har lyckats locka så många amerikaner att börja använda tjänsten.