-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Efter månader av förluster
Nu går Fitbit med vinst igen

Fitbit gick från att vara kungen av fitness-armband till att hamna rejält på efterkälken när smartwatch-enheterna gjorde sitt intåg på marknaden för några år sedan. Nu har man till slut lyckats vända skutan och kan redovisa en vinst.
För bara några år sedan var fitness-armbanden superheta, och hetast av dem alla var fitness-armbanden från Fitbit, som i princip bara hade en enda riktigt stor konkurrent i form av Jawbone som gick i putten 2017. Men någonstans på vägen började smartwatch-intresset tillta bland konsumenterna, och efterhand har just det segmentet börjat ta över rollen som fitness-enheter på folks handleder. Där hängde Fitbit till en början inte riktigt med i svängarna, vilket kostat företaget dyrt. Efter månader av förluster är man nu dock tillbaka på spåret, och det är just smartwatch-segmentet som räddat företaget. Framför allt enheten Versa, som sålt oerhört bra.
Mer pengar på färre produkter
Fitbit har förvisso sålt marginellt färre enheter än vad man gjorde förra året, men å andra sidan tjänar man nu mer pengar på varje enhet man säljer. På den viktiga amerikanska marknaden är det för närvarande dessutom bara Apple som är större än Fitbit i smartwatch-segmentet, något som onekligen är rätt imponerande med tanke på att man släppte sin första fullfjädrade smartwatch-enhet Ionic för bara drygt ett år sedan. Sedan dess har Fitbit utlovat större satsningar på just smartwatch-enheter, något som man lär behöva om man ska fortsätta vara relevanta även i framtiden. Vinsten på motsvarande cirka 90 miljoner kronor under årets tredje kvartal är början på en mödosam fajt med jättar som Apple och Samsung.